Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017

ΟΙ ΚΟΚΚΙΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ



ΓΡΑΦΕΙ  Η  ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ  ΣΙΣΚΟΥ  ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ

   Πραγματοποιήθηκε ενημερωτική συνάντηση, της Περιφερειακής Ένωσης των Δήμων Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας με την Κ.Ε.Δ.Ε. με θέμα « Διοικητική Μεταρρύθμιση και αλλαγές στον Καλλικράτη», σε μια συγκυρία δύσκολη για την πατρίδα μας.
 Θα  ακολουθήσουν  συνεδριάσεις, σαν υπόθεση εθνική και όχι κομματική, στο πλαίσιο αυτού του οδοιπορικού που έχει σχέση με τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης  και αυτοδιοίκησης, και μία από αυτές στις αρχές του επόμενου μήνα.
 Σε μια Ελλάδα που καταρρέει-- μετά από οκτώ χρόνια στην παρακμή-- κανείς δεν μπορεί να συζητάει μόνο για το συμφέρον του κόμματός του,  αλλά ούτε και ο αρμόδιος υπουργός,  δήλωσε ο πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε. κ. Γιώργος  Πατούλης στη συνέντευξη τύπου σχετικά με το θέμα, και συνέχισεː
  Για ποια μεταρρύθμιση μιλάει ο υπουργόςː α)  μέσα από τις βέλτιστες πρακτικές   της αυτοδιοίκησης στην  Ευρώπη  που έχουν κατατεθεί στην ηγεσία του υπουργείου;   β)  μέσα από τις προτάσεις αυτού  του τακτικού συνεδρίου  της Θεσσαλονίκης με τις κόκκινες γραμμές για την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών; γ)  μέσα από τις απόψεις του κ. Σκουρλέτη που δεν έχουν κατατεθεί ακόμα;
 Ο αρμόδιος  υπουργός θέλει να κάνει μεταρρυθμίσεις  αλλά το μόνο  για το οποίο είναι σίγουρος ότι θέλει είναι  η εφαρμογή της απλής αναλογικής στην τοπική αυτοδιοίκηση.  Αν εφαρμοστεί η απλή αναλογική, που είναι και το μοναδικό μέλημα του υπουργού,  θα προκληθούν αδυναμίες στο να διοικηθούν οι δήμοι , δηλ. ακυβερνησία, διότι θα είναι έρμαιο ο εκάστοτε δήμαρχος ολίγων δημοτικών συμβούλων που θα μπορούν  να πιέζουν  και μέσα από σκοτεινά κομματικά μονοπάτια, αφού δε θα υπάρχει πλειοψηφία.
  Ο διάλογος  που ζητούν οι δήμοι  είναι για να βοηθήσει τη  νομοθετική εξουσία να πράξει τα καλύτερα για την Ελλάδα και όχι μόνο  το κόμμα που κυβερνά.
  Η  Κ.Ε.Δ.Ε   με την υπεύθυνη στάση της  ζήτησε  ο κάθε δήμος να κάνει  ανανέωση των συμβάσεων, σύμφωνα  με τις δυνατότητές  του, και   να αποφασίζει  για  την πρόσληψη εργαζομένων που χρειάζεται,  αλλιώς, η ποιότητα παροχής υπηρεσιών συνεχώς θα μειώνεται . Δεν είναι δυνατόν την τοπική αυτοδιοίκηση η νομοθετική εξουσία να τη θεωρεί  β΄ κατηγορία.
  Η αυτοδιοίκηση ξέρει τι θέλει και έχει θέσει κόκκινες γραμμές σε ορισμένα ζητήματα, έτσι λοιπόνː  1) Δε συζητάει καμιά εκλογική αλλαγή.  2)  Μπορεί να διοικεί και να αποφασίζει, συγχρόνως, για ζητήματα που την αφορούν.  3) Ζητάει ο νομοθέτης να νομοθετεί σύμφωνα με το σύνταγμα. 4) Η κυβέρνηση δεν έχει το δικαίωμα από μόνη της να παύει υπαλλήλους τής τοπικής αυτοδιοίκησης.  5) Στις τοπικές κοινωνίες με μικρούς πληθυσμούς, όπου δεν μπορούν να συγκροτήσουν επιτροπές,  δε γίνονται έργα και επέρχεται ερήμωση. Στην Ελλάδα, λόγω του ορεινού και νησιωτικού της όγκου, υπάρχουν πολλά  τέτοια μέρη και είναι καταστροφικό για τις μικρές  κοινωνίες τους, αυτό πρέπει να αλλάξει.  6) Είναι αντίθετοι στη μείωση της θητείας των αιρετών της τοπικής αυτοδιοίκησης από τα 5 στα 4 χρόνια. 7) Μεταρρύθμιση δε μπορεί να γίνει χωρίς τους αντίστοιχους πόρους. 8) Απαιτείται η  ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των δήμων.  9) Απαιτείται η άμεση ανταποδοτικότητα των παρακρατηθέντων  φόρων  2009—2016, που εξαιτίας του η αυτοδιοίκηση εμφανίζεται με μείον 214 εκ. ευρώ,  όταν  καλείται από την κυβέρνηση να κρατήσει υπαλλήλους και να κάνει έργα. 10)  Απαιτείται να αντλεί πόρους ο δήμος σύμφωνα με την έκταση και τον πληθυσμό του, όπως γίνεται στην Ευρώπη, απαραίτητη είναι και η διασφάλιση της βιωσιμότητας των κοινωνικών δομών  και υπηρεσιών από ευρωπαϊκούς πόρους.
  Η συνεργασία  με την πολιτεία είναι ελλιπής και όσον αφορά την τακτοποίηση αυθαιρέτων .
  Απαίτηση είναι, να τοποθετηθούν όλα τα κόμματα της βουλής πως θέλουν την τοπική αυτοδιοίκηση, ο  υπουργός εσωτερικών να πάψει να προξενεί  προβλήματα συμπεριφοράς που θίγουν το θεσμό.

  Ο  πρόεδρος της  Κ.Ε.Δ.Ε. κ. Γιώργος Πατούλης  μαζί με τον κ. Λάζαρο Κυρίζογλου Πρόεδρο  Περιφερειακής  Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας  και τον κ. Βοσκόπουλο Ιωάννη Πρόεδρο Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Δυτικής Μακεδονίας,  σαν εκπρόσωποι  και των  άλλων  δημάρχων,   τελειώνοντας τη συνέντευξη τύπου, μήνυσαν στην κυβέρνηση ότι  θα υπάρξει συνεργασία  μόνο σε περίπτωση που  ο στόχος θα  αποβλέπει  στην πραγματική αυτοδιοίκηση  και  ανάπτυξη  των κοινωνιών   με την καλύτερη προοπτική για τους νέους  ώστε να παραμείνουν στον τόπο τους, και πρώτιστο μέλημα τα καλύτερα  για τα χρόνια που έρχονται.  

  ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΝ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ»

Πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη σήμερα 17-03-2017 η συνάντηση του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ και των μελών των Γενικών Συνελεύσεων των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας. Η προσέλευση των αιρετών ήταν μεγάλη. Εγκρίθηκε το εξής ψήφισμα
ΨΗΦΙΣΜΑ
1. Η ύπαρξη, η αποστολή και η λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Τ.Α.) στην πατρίδα μας προβλέπεται και κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα της Ελλάδος: «Άρθρο 102. 1. Η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ανήκει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού. Υπέρ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης συντρέχει τεκμήριο αρμοδιότητας για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων… 2. Οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια… 4. Το Κράτος ασκεί στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης εποπτεία που συνίσταται αποκλειστικά σε έλεγχο νομιμότητας και δεν επιτρέπεται να εμποδίζει την πρωτοβουλία και την ελεύθερη δράση τους. Ο έλεγχος νομιμότητας ασκείται όπως νόμος ορίζει…» Ακόμη στο Σύνταγμα, στο δεύτερο κεφάλαιό του (υπηρεσιακή των οργάνων της διοίκησης), στο άρθρο 103 ορίζονται τα εξής: «Άρθρο 103… 2. Κανένας δεν μπορεί να διοριστεί υπάλληλος σε οργανική θέση που δεν είναι νομοθετημένη. Εξαιρέσεις μπορεί να προβλέπονται από ειδικό νόμο, για να καλυφθούν απρόβλεπτες και επείγουσες ανάγκες με προσωπικό που προσλαμβάνεται για ορισμένη χρονικά περίοδο με σχέση ιδιωτικού δικαίου… 7. Η πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, …γίνεται είτε με επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, όπως νόμος ορίζει… 8. Απαγορεύεται η από το νόμο μονιμοποίηση προσωπικού στο πρώτο εδάφιο ή η μετατροπή των συμβάσεών του σε αορίστου χρόνου. Οι απαγορεύσεις της παραγράφου αυτή ισχύουν και ως προς τους ασχολουμένους με σύμβαση έργου…»
Στο πλαίσιο των ανωτέρω επιταγών του Συντάγματος, τις οποίες όλοι (οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και Κράτος) υποχρεούνται να σέβονται και να τηρούν, αυτονόητο είναι ότι έχουμε υποχρέωση να εφαρμόζουμε κάθε κανόνα δικαίου που ψηφίζει η κεντρική διοίκηση, εφόσον αυτός συνάδει με το Σύνταγμα, διότι όλοι οι κανόνες δικαίου υποχωρούν και δεν υπερισχύουν αυτού. Επίσης, με βάση τις ανωτέρω πρόνοιες και επιταγές του Συντάγματος, προκύπτει ότι οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης δεν είναι όργανα υπό κρατική διοίκηση αλλά έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Εμείς, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γνωρίζουμε τα ανωτέρω. Η Κυβέρνηση, ο Υπουργός Εσωτερικών τα γνωρίζει; Αν τα γνωρίζουν γιατί δεν σέβονται το Σύνταγμα και γιατί δεν κινούνται εντός του συνταγματικού θεσμικού πλαισίου;
2. Ενόψει της τυπικής διάκρισης των Κρατικών Λειτουργιών, η οποία συνεπάγεται την ισοτιμία και ισοδυναμία αυτών, προκύπτει ότι και τα διοικητικά όργανα μπορούν να ελέγχουν την αντισυνταγματικότητα του νόμου. Διότι, οι διατάξεις του άρθρου 103 παρ. 1 του Συντάγματος, ορίζουν ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι «οφείλουν πίστη στο Σύνταγμα». Άλλωστε, ισχύει η διάταξη που ορίζει ότι «Ο σεβασμός στο Σύνταγμα και τους νόμους που συμφωνούν με αυτό και η αφοσίωση στην Πατρίδα [Κράτος] και την Δημοκρατία αποτελούν θεμελιώδη υποχρέωση όλων των πολιτών» (άρθρο 120 αρ. 2 Συντ. ) και κατά μείζονα λόγο όλων των κρατικών οργάνων (βλ. και άρθρο 25 παρ. 1, εδ. α’ – β’ Συντ.). Έτσι, δικαιούμαστε και υποχρεούμαστε να μην εφαρμόσουμε, όπως και οι δικαστές (άρθρα 87 παρ. 2, 93 παρ. 4 του Συντάγματος: «Άρθρο 87. …2. Οι δικαστές κατά την άσκηση των καθηκόντων τους υπόκεινται μόνο στο Σύνταγμα και στους νόμους και σε καμία περίπτωση δεν υποχρεούνται να συμμορφώνονται με διατάξεις που έχουν τεθεί κατά κατάλυση του Συντάγματος…» και «Άρθρο 93… 4. Τα δικαστήρια υποχρεούνται να μην εφαρμόζουν νόμο που το περιεχόμενό του είναι αντίθετο προς το Σύνταγμα.» Ο κ. Υπουργός Εσωτερικών γνωρίζει τα ανωτέρω;), αντισυνταγματική διάταξη νόμου ή αντισυνταγματική διοικητική πράξη (ΣΕ 2102/1967, πρβλ. ΣΕ 1497-8/1967, 3075, 3940/1976 και βλ. ad hoc ΔιοικΕφΑθ1164/1989, ΕΔΚΑ, 1990, 287).
3. Ο κ. Υπουργός των Εσωτερικών, γνωρίζει ότι υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις (ΜονΠρωτΚορινθ 74/2016 - διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων, ΜονΠρωτΘες 3895/2017 – διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων) και αποφάσεις Επιτρόπων του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Ελ.Συν. Κλιμ.Τμ. Ι Πράξη 278/2015, 41/2016, 43/2016, 105/2016, 189/2014 κ.α.), οι οποίες δικαιώνουν τους αιρετούς που δεν εφάρμοσαν την διάταξη του άρθρου 16 του Ν. 4429/2016, η οποία επέβαλλε κατά τρόπο εντελώς αντισυνταγματικό την παράταση όλων των συμβάσεων μέχρι την 31-12-2017, δίχως την εξέταση και άλλων κριτηρίων. Τόσο οι δικαστικές αποφάσεις όσο και οι πράξεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίνουν την επίμαχη διάταξη αντισυνταγματική προς τις διατάξεις 101, 102 και 103 του Συντάγματος. Παρ’όλα αυτά όμως ο κ. Υπουργός Εσωτερικών, με το υπ΄ αριθμ. πρωτ. 4364/10-3-2017 έγγραφό του, ζητά (ουσιαστικά επιβάλλει) από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της χώρας να ασκήσουν πειθαρχικό έλεγχο σε όσους αιρετούς έπραξαν το αυτονόητο σε μια δημοκρατική χώρα, δηλαδή δεν εφάρμοσαν αντισυνταγματική διάταξη νόμου, η οποία ελέγχθηκε και κρίθηκε ως αντισυνταγματική από δικαστήρια και το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Δηλαδή, με άλλες λέξεις, ο κ. Υπουργός ζητά, και ουσιαστικά ως ιεραρχικώς προϊστάμενος των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων επιβάλλει, δηλ. εντέλλεται την άσκηση πειθαρχικών διώξεων σε όσους αιρετούς εφάρμοσαν το Σύνταγμα, συμμορφούμενοι με δικαστικές αποφάσεις και πράξεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ο κ. Υπουργός λειτουργεί δηλαδή κατά παράβαση του Συντάγματος και κατά παράβαση κάθε κανόνα δικαίου και ηθικής αρχής, για καθαρά πολιτικούς – ψηφοθηρικούς – λόγους, ώστε οι συμβασιούχοι να καθίστανται όμηροι των πολιτικών του ορέξεων.
Η ενέργεια αυτή του κ. Υπουργού συναντά την έντονη αποδοκιμασία μας, προκαλεί θλίψη και ανακαλεί στις μνήμες μας άλλες εποχές και πρακτικές αυταρχικές, καθεστωτικές και αντιδημοκρατικές.
Εμείς ως τοπική αυτοδιοίκηση λέμε ΟΧΙ στον αυταρχισμό της Κυβέρνησης, ΟΧΙ στην παρανομία ΟΧΙ στην κατάλυση του Συντάγματος. ΟΧΙ στην ομηρία των συμβασιούχων. ΝΑΙ στην πρόσληψη μονίμου προσωπικού στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως το Σύνταγμα και οι νόμοι ορίζουν.
ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι όσο και να προσπαθεί η Κυβέρνηση να μας εκφοβίσει, εμείς θα πράξουμε το αυτονόητο, θα εφαρμόζουμε το Σύνταγμα και τους νόμους που είναι σύμφωνοι με αυτό και δεν θα υποχωρήσουμε από την αυτονόητη υποχρέωσή μας να προασπιζόμαστε τα πραγματικά συμφέροντα όλων των πολιτών των τοπικών μας κοινωνιών και των φορέων που υπηρετούμε, των δήμων μας.
ΚΑΛΟΥΜΕ την Κυβέρνηση και τον Υπουργό των Εσωτερικών να σεβαστούν το Σύνταγμα και την απ’αυτό προβλεπόμενη διοικητική αυτοτέλεια των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης
Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας
Λάζαρος Κυρίζογλου
Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου