Πέμπτη 3 Αυγούστου 2017

Ο Γιώργος Βαρσαμάκης μίλησε στο Θέμα της Χαλκιδικής:Ο Έλληνας και η σχέση του με τη μουσική προσδιορίζεται κυρίως στο τραγούδι

Γράφει η Βίκυ Μπαϊρακτάρη


Ο Γιώργος Βαρσαμάκης γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι διπλωματούχος πιάνου από το Εθνικό Ωδείο με ανώτερες θεωρητικές σπουδές στη μουσική που ολοκληρώνονται με το πτυχίο της φούγκας Είναι επίσης απόφοιτος του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου με σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου μουσικοπαιδαγωγικής από το Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας .Έχει συνθέσει μουσική για θέατρο, παιδικές θεατρικές παραστάσεις, για μικρού μήκους ταινίες και ντοκιμαντέρ. Έχει επίσης συνθέσει έργα για σόλο κιθάρα για κιθάρα και ορχήστρα εγχόρδων, για σόλο πιάνο για κουαρτέτο εγχόρδων αλλά και για άλλου τύπου μουσικά σύνολα. Έως σήμερα έχουν κυκλοφορήσει έξι δισκογραφικές εκδόσεις με δικές του μουσικές συνθέσεις ορχηστρικής - κινηματογραφικής μουσικής. “Βorn reborn” (2004), “10 Πτήσεις με Αερόστατο”(2006), “Μυστικά Παραμύθια” (2009) , “Λίγο πριν...λίγο μετά” (2012) ,“O.S.T” (2013) και το ¨Aurura¨(2015)Μουσικά του έργα έχουν παρουσιαστεί από την ορχήστρα σύγχρονης μουσικής της ΕΡΤ και άλλα μουσικά σύνολα. Από το 2004 έως σήμερα, δίνει συναυλίες παρουσιάζοντας τα έργα του σε φεστιβάλ και χώρους πολιτισμού σε όλη την Ελλάδα. Το 2012 εκδόθηκε από τις εκδόσεις Cambia το βιβλίο με τίτλο “Μουσικές ιστορίες για πιάνο” με έργα του για σόλο πιάνο
Μ: Τι  ή ποιος ήταν αυτός  που σε έκανε να αγαπήσεις και να αφοσιωθείς με πάθος στην τέχνη αυτή ;
     B: Η αγάπη και η αφοσίωση με τη μουσική προήλθε σταδιακά από τα επτά μου χρόνια που ξεκίνησα να μελετάω πιάνο μέχρι και σήμερα, μέχρι και αύριο θέλω να πιστεύω. Οι σημαντικοί συνθέτες και οι μουσικές  τους που συνάντησα σε όλη αυτή την πορεία με έκαναν να παθιαστώ και να αφοσιωθώ στην τέχνη της μουσικής. Παράλληλα δεν θα ξεχάσω και την ημέρα που το πιάνο πέρασε την πόρτα του σπιτιού μας και αμέσως ένιωσα ένα βαθύ συναίσθημα και μια αίσθηση ενός γλυκού δεσίματος.           
Μ:  Πως θα χαρακτήριζες σήμερα την σχέση του Έλληνα με την μουσική ?Υπάρχει μουσική παιδεία ή υπερτερεί το εμπορικό;
      Β:Ο Έλληνας και η σχέση του με τη μουσική προσδιορίζεται κυρίως στο τραγούδι. Στον λόγο και στη μουσική στηριζόταν, στηρίζεται και θα στηρίζεται η μουσική παραγωγή της χώρας μας. Ο κόσμος έχει ανάγκη να τραγουδήσει τα συναισθήματά  του, τον έρωτα, την αγάπη, τον πόνο γιαυτό και τα τραγούδια θα έχουν τον πρώτο ρόλο και δικαίως τον έχουν.  Θα μπορούσα να πω πως σαν χώρα έχουμε παράδοση και τρομερούς συνθέτες που έχουν συνθέσει υπέροχα διαχρονικά σημαντικά τραγούδια.
     Παρόλη λοιπόν την τεράστια παραγωγή  τραγουδιών στη χώρα μας μαζί με τη μαζική  αναπαραγωγή τους από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση πιστεύω ότι ο Έλληνας ακροατής αγαπά και την ορχηστρική μουσική, τη μουσική χωρίς λόγια, απλά του είναι δύσκολο να την ανακαλύψει, να την ακούσει και να συναντηθεί μαζί της καθώς της δίνεται λίγος χώρος προβολής της στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση. Αυτό γίνεται βάσει της άποψης πως ο κόσμος τραγούδι θέλει ,τραγούδι του δίνουμε. Πιστεύω λοιπόν από τη μικρή μου προσωπική εμπειρία πως ένα σημαντικό μέρος του Έλληνα ακροατή γνωρίζει και μπορεί  να εκτιμήσει και την ορχηστρική μουσική αλλά και όποιο άλλο είδος μουσικής αρκεί να συναντηθεί με αυτά τα άλλα είδη μουσικής, αρκεί να τα ακούσει, να φτάσουν στα αυτιά του..... Το ελληνικό ακροατήριο δεν στερείται μουσικής παιδείας απλά ο Έλληνας ακροατής δεν εκπαιδεύτηκε και δεν εκπαιδεύεται σωστά καθώς μια μερίδα ανθρώπων στα μέσα επικοινωνίας που δεν έχουν ουσιαστική σχέση με τη μουσική παρά με το εμπόριο,  του προσφέρουν τη μουσική που αυτοί θέλουν και του αποκρύπτουν μουσικές που αυτοί θεωρούν πως δεν αξίζει το κοινό να τις γνωρίσει.
Μ: Ποιους καλλιτέχνες έχεις ως πρότυπα ποιους θαυμάζεις ;
    B: Σαν μουσικά  πρότυπα έχω συνθέτες με τους οποίους κυριολεκτικά μεγάλωσα μουσικά από τον πρώτο χρόνο που ξεκίνησα να μελετάω πιάνο αλλά και να ακούω μουσική. Συνθέτες όπως ο Bach, o Beethoven, o Mozart, o Chopin και άλλοι πολλοί  επηρέασαν σημαντικά τη μουσική μου εξέλιξη καθώς με διαπαιδαγώγησαν μουσικά.
      Στο σήμερα  θαυμάζω, αναγνωρίζω και ακολουθώ καλλιτέχνες οι οποίοι κυρίως διακρίνονται για τη μουσική τους συνέπεια, τον πειραματισμό και την εξέλιξή τους. Ένας από αυτούς είναι και ο Βέλγος συνθέτης Wim Mertens ο οποίος θεωρώ πως είναι από τους σημαντικότερους εν ζωή ευρωπαίους συνθέτες. Επίσης  άλλοι συνθέτες που αποτελούν τροφή για τη μουσική μου σκέψη είναι και ο  abel korzeniowski, o ruitzi sakamoto,o Philipp Glass, και ο Michael Nyman. Έλληνες συνθέτες που παρακολουθώ μουσικά πάρα πολλά χρόνια και τους θεωρώ πολύ σημαντικούς για τον τόπο μας είναι η Ελένη Καραΐνδρου και ο Νίκος Κυπουργός,.
Μ: Πηγή έμπνευσης ;
      B:Πηγή έμπνευσης για εμένα αποτελεί η καθημερινότητα μου, οι εικόνες και  τα συναισθήματα που την ντύνουν. Η έμπνευση πιστεύω προκύπτει από τη δουλειά, την ενασχόληση και την συνεχή τριβή με τη μουσική. Αν θυμάμαι καλά ένας από τους σημαντικότερους ρώσους συνθέτες της ρομαντικής περιόδου είχε πει πως ξυπνά κάθε μέρα από τις έξι το πρωί για να δουλέψει, να συνθέσει, να εξασκηθεί μέχρι το μεσημέρι. Η έμπνευση για κάποιους συνθέτες μπορεί να είναι μια πολύ ωραία εικόνα, ένα συναίσθημα και μια ωραία στιγμή. Για εμένα είναι κυρίως η καθημερινότητα στην οποία η συνεχής τριβή με τη σύνθεση, με το σβήσε γράψε σου προσφέρει εξαιρετικές μουσικές στιγμές και εμπνεύσεις οι οποίες εξελίσσονται με δουλειά σε ένα ολοκληρωμένο μουσικό θέμα.
M: Θεωρείς πως ο τρόπος διδασκαλίας της μουσικής στα σχολεία είναι ικανοποιητικός ?Θα μπορούσε να γίνει κάτι καλύτερο ;
     B:Σύμφωνα με την εμπειρία μου ως καθηγητής πιάνου και θεωρητικών  σε ωδεία όπου έχω έρθει σε επαφή με αρκετούς μαθητές  αλλά και εκτός αυτών, στην ερώτηση που κάνω στους μαθητές αν τους αρέσει το μάθημα της μουσικής στο σχολείο, η απάντησή τους είναι πως όχι, δεν τους αρέσει το μάθημα της μουσικής. Όπως προσφάτως διάβασα σε κάποιες έρευνες αλλά και μέσα από τις μεταπτυχιακές  μου σπουδές στην μουσική παιδαγωγική όπου ήρθα σε επαφή με αρκετές έρευνες και άρθρα προκύπτει το συμπέρασμα πως, για τους μαθητές η  μουσική είναι αν όχι το πιο βαρετό, από τα πιο βαρετά μαθήματα.
       Πιστεύω λοιπόν πως κάτι δε γίνεται καλά στα σχολεία και στο μάθημα της μουσικής καθώς  δεν δημιουργεί τη θετικά στάση των μαθητών απέναντί στην μουσική κάτι που είναι απαραίτητο. Πιστεύω πως οι λόγοι που συμβαίνει αυτό είναι αρκετοί. Είναι οι ελλείψεις  στις υλικοτεχνικές υποδομές  όπως είναι οι ελλείψεις υπολογιστών, μουσικών αναλωσίμων σύμφωνα με τις νέες μουσικές τεχνολογίες και γενικότερα υποδομών όπου θα ενέπλεκαν τους μαθητές σε μια πληθώρα μουσικών δραστηριοτήτων. Η μουσική εκπαίδευση γίνεται πιο ολοκληρωμένη και δημιουργική για τους μαθητές όταν περιλαμβάνει δημιουργικές δραστηριότητες καθώς δίνει στον μαθητή το χώρο να πειραματιστεί και να βιώσει συγκινήσεις.
      Επίσης είναι σημαντική και η ενημέρωση των δασκάλων γύρω από τις νέες μεθόδους διδασκαλίας της μουσικής, την αποφυγή των μαθημάτων-διαλέξεων, καθώς και για τις άτυπες μεθόδους μουσικής μάθησης που δίνουν τη δυνατότητα στους  μαθητές  να έρθουν πιο κοντά στη μουσική με έναν ελεύθερο και διασκεδαστικό τρόπο, γιατί, η μουσική πάνω απ όλα για τον μαθητή θα πρέπει να είναι χαρά και διασκέδαση κάτι που δεν συμβαίνει στα σχολεία 
    Ο πρωταρχικός στόχος της μουσικής διδασκαλίας είναι κυρίως η ανάπτυξη  θετικής στάσης απέναντι στη μουσική, η οποία θα οδηγήσει τον μαθητή στην ανακάλυψη των διαστάσεων του μουσικού του ταλέντου και ουσιαστικά νε του δώσει το χώρο να πειραματιστεί και να βιώσει τη συγκίνησή που αυτή προσφέρει. Η αυτοπεποίθηση, η αυτοεκτίμηση, η αυτοπραγμάτωση που είναι σε μεγάλο βαθμό συναρτώμενες από τη συγκινησιακή διάσταση της εκπαίδευσης μπορούν να προκύψουν μέσα από ένα θετικό και ενθαρρυντικό για τον μαθητή περιβάλλον
     Πιστεύω πως υπάρχουν αρκετοί ικανοί και  με κέφι δάσκαλοι μουσικής στα σχολεία οι οποίοι προσπαθούν και δίνουν τα πάντα για να αγαπήσουν οι μαθητές τη μουσική. Συνεχώς όλο και περισσότεροι δάσκαλοι-καθηγητές πλέον επιμορφώνονται και αυτό είναι σημαντικό γιατί θα τους βοηθήσει στο να δημιουργήσουν ένα γόνιμο μουσικό περιβάλλον για τους μαθητές που δεν θα έχει ανάγκη μόνο από τεχνολογικά μέσα αλλά θα έχει κέφι, δημιουργία, χαρά και διασκέδαση.
. Μ¨Πού βρίσκεσαι αυτόν τον καιρό ετοιμάζεις καινούργια δουλεια ;
       Β:Αυτή τη  περίοδο βρίσκομαι στο στούντιο όπου και ηχογραφώ την καινούργια μου μουσική έκδοση. Αυτή θα αποτελείτε από μουσικά θέματα άκρως κινηματογραφικά ηχογραφημένα από  μία ορχήστρα εγχόρδων και πνευστών συν το πιάνο. Είχα τη χαρά να συνεργαστώ με μουσικούς με το Μ κεφαλαίο και έτσι το αποτέλεσμα πιστεύω θα είναι εξαιρετικό. Θέλω να πιστεύω ότι μέχρι τον Οκτώβριο θα είναι τα έργα έτοιμα, δισκογραφημένα  έτσι ώστε να ξεκινήσω τις συναυλίες που από τώρα ήδη προσπαθώ να κλείσω.
Μ:Ποιο μήνυμα σου στους νέους ανθρώπους ;
Β :Υπομονή, επιμονή, πάθος και πίστη σε αυτό που κάνουν.
Ευχαριστώ θερμά κύριε Βαρσαμάκη !



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

https://www.meapopsi.gr/2021/06/blog-post_89.html#more