Τετάρτη, 11 Οκτωβρίου 2017

Χρ. Σπίρτζης στην Πέλλα τηλεόραση: Η Ε.Ε. μπορεί να χρηματοδοτήσει τον σιδηρόδρομο στην Πέλλα

Φωτογραφία του Xristos Dimitriadis.
ΟΙ  ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΟΥ ΚΑΙΝΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ ΠΕΛΛΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ
                            ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΗΣΤΟ ΣΠΊΡΤΖΗ

ΓΡΆΦΕΙ  Η  ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΆΦΟΣ  ΣΊΣΚΟΥ  ΕΛΙΣΣΆΒΕΤ

Αποκλειστική συνέντευξη του αναπληρωτή υπουργού υποδομών, μεταφορών και δικτύων κ. Χρήστο  Σπίρτζη στην Πέλλα τηλεόραση και στο διευθυντή ειδήσεων και δημοσιογράφο  κ. Χρήστο Δημητριάδη . Η συνέντευξη αυτή που ήταν αποκλειστική και δόθηκε προ ημερών αποκάλυψε πολλά και σημαντικά θέματα που αφορούν την Πέλλα. Εμείς την ακούσαμε, την αποδικοποιήσαμε και σας την παρουσιάζουμε:
ΧΡ.ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Τα περιφερειακά μέσα ενημέρωσης κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους σε σχέση με τα κεντρικά, επειδή είναι απαλλαγμένα από άλλες δουλειές. Είναι καλό τα κεντρικά πρόσωπα της πολιτικής ζωής να απευθύνονται και στα περιφερειακά κανάλια.
ΧΡ.ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ːΣας ευχαριστώ πολύ.  Η επίσκεψή σας στο Νομό Πέλλας έχει να κάνει με τη χθεσινή σύσκεψη στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου στα Γιαννιτσά. Ήσασταν  ο κεντρικός ομιλητής και ανακοινώσατε συγκεκριμένα έργα που αφορούν το Νομό μας.
ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Έγινε μια ενημέρωση, μετά την πρωτοβουλία που πήρε η νομαρχία και οι βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α, για το τι  προγραμματίζουμε για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, σχετικά με τις υποδομές που έχει ανάγκη η περιοχή.  Τα τελευταία 40 χρόνια--απ ότι ενημερώθηκα-- είναι αίτημα της περιοχής, επιτέλους να ολοκληρωθεί ο δρόμος Θεσσαλονίκης--Έδεσσας. Να γίνουν οι δύο παρακάμψεις. Είναι πραγματικά ανέκδοτο να έρχεται κανείς στην περιοχή με το δρόμο που υπάρχει. Να βγαίνει σε ένα τμήμα που έχει κατασκευαστεί, να ξαναμπαίνει σε παλιό οδικό δίκτυο μεγάλης επικινδυνότητας, να ξαναμπαίνει σε ένα δρόμο που έχει κατασκευαστεί…Αυτό δείχνει τον τρόπο που γινόντουσαν τα έργα στη χώρα μας όλα αυτά τα χρόνια, τον τρόπο που σχεδιαζόντουσαν οι μεγάλες υποδομές και, ότι ένα υπέροχο μεγάλο έργο  όπως είναι η Εγνατία  Οδός δεν είχε κανένα σχεδιασμό  για την Ελλάδα και τις τοπικές κοινωνίες  ώστε να γίνει σωστά η σύνδεση. Να σας πω ότι, δεν υπήρχε και δεν υπάρχει-- τώρα γίνονται--καμία σύνδεση της Εγνατίας οδού με κανένα λιμάνι της Ελλάδας, καμιά τουριστική και βιομηχανική περιοχή και αυτό δείχνει πολύ χαρακτηριστικά ότι, δεν υπήρχε εθνικός σχεδιασμός για τέτοιες υποδομές.
ΧΡ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ː Υπάρχουν κονδύλια γι αυτό το έργο;  Είναι ωριμασμένο;
ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Το έργο είναι ωριμότατο μελετητικά, επομένως μπορεί να ξεκινήσει, εγκρίθηκαν 10 εκ. ευρώ από το υπουργείο οικονομίας, διότι με το νόμο που ψηφίστηκε τον Αύγουστο του 2016  δεν επιτρέπεται να ξεκινήσει η δημοπρασία ενός έργου εάν δεν έχουν  ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, οι αρχαιολογικές εργασίες και η μεταφορά δικτύων. Αυτό είναι αποδεκτό από όλους τους πολίτες.   Γιατί συνήθως τα έργα ξεκινούσαν,  μετά πληρώναμε δισεκατομμύρια για απαλλοτριώσεις και αρχαιολογικές εργασίες,  είχαμε και καθυστερήσεις. Ακολουθούν οι απαραίτητες αρχαιολογικές τομές και εργασίες και στη συνέχεια, πρέπει, σε συνεργασία με την Περιφέρεια από το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας και από το κεντρικό υπουργείο οικονομίας να γίνει η όλη χρηματοδότηση του έργου. Αυτό έχουμε συνεννοηθεί με την Περιφέρεια και τον περιφερειάρχη. Είναι ανάγκη, έχει μεγάλη ιεράρχηση να υλοποιηθεί επιτέλους αυτός ο δρόμος μετά από τόσα χρόνια, σε μια περιοχή που δίνει και στην πρωτογενή παραγωγή και στην μεταποίηση τόσα πολλά από την Κεντρική Μακεδονία.
ΧΡ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ː Μπορεί να δούμε το 2018 μπουλντόζες;
ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Δε θέλω να μπω στη λογική των χρονικών εξαγγελιών, μακάρι να καταφέρουμε να το κάνουμε όσο το δυνατόν νωρίτερα. Είναι τόσα πολλά τα στάδια και οι απρόβλεπτες καταστάσεις, δεν είναι σωστό να ενημερώνω τους πολίτες σε λάθος κατεύθυνση--όπως γινόταν τόσα χρόνια—του παλαιοκομματισμού των εξαγγελιών. Πρέπει βήμα-βήμα να λέμε τι κάνουμε κάθε φορά. Τώρα πάμε να ολοκληρώσουμε τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές εργασίες για να μπορέσει να δημοπρατηθεί το έργο. Η δέσμευση είναι ότι θα το εντάξουμε στα έργα εθνικής σημασίας, για να ολοκληρωθούν γρήγορα οι απαλλοτριώσεις και να μη χάνουμε χρόνια, όπως γινόταν στο παρελθόν, επομένως, εδώ θα είμαστε ξανά για να κριθούμε, εάν γρήγορα ή προβληματικά ωριμάσαμε το έργο και έγινε η δημοπρασία.
ΧΡ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ː Ένα αίτημα δεκαετίας των πολιτών της Πέλλας έχει να κάνει με τη σιδηροδρομική σύνδεση της Έδεσσας μέσω Γιαννιτσών με τη Θεσσαλονίκη. Έχει περάσει ένας χρόνος που το έχουμε πει. Μπορεί να γίνει; Γιατί  εκατομμύρια εδώ και εκεί μήπως  είναι πολλά τα χρήματα.
ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Τα εκατομμύρια εξοικονομούνται  από συγκεκριμένες δράσεις διαφάνειας. Δεν πρέπει να πληρώνουμε δις ευρώ σε αποζημιώσεις χωρίς λόγο. Δυστυχώς δεν έχουμε τη χρηματοδότηση που είχε η χώρα πριν από δεκαετίες και λόγω της διεθνούς κατάστασης αλλά και της κατάστασης της χώρας. Κληρονομήσαμε μια προγραμματική περίοδο 2014-2020 που έχει λιγότερα χρήματα, το νέο ΕΣΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι για τα βιώσιμα έργα πρέπει να αναζητούμε με μεγάλη προσπάθεια χρηματοδότηση από την ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων, από ιδιωτικές τράπεζες και από την αγορά, προκειμένου να υλοποιηθούν. Τα έργα σιδηρόδρομος και Εγνατία είναι έργα βιώσιμα, αυτό σημαίνει ότι  το μεγαλύτερο τμήμα που θα γίνει μαζί με τη Βουλγαρία σε ένα  κοινό έργο, που θα συνδέει  Θεσσαλονίκη- Καβάλα- Αλεξανδρούπολη, τα τρία λιμάνια με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας,  Μπουργκάς και  Βάρνα στον Εύξεινο Πόντο και με το Δούναβη, είναι ένα βιώσιμο έργο που θα γίνει από κοινού.  Μένει η υπόλοιπη σιδηροδρομική Εγνατία που είναι η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με το Βελιγράδι, σήμερα θα πάω στη Σερβία, και με τα Τύραννα, που ενδιαφέρει  και την περιοχή, εκτός από τον προαστιακό και τη σύνδεση της περιοχής με τη Θεσσαλονίκη. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει μια σύγχρονη ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή για τις συνδυασμένες μεταφορές,  τα προϊόντα και γενικότερα για τα πλεονεκτήματα που μπορεί να αποκτήσει η περιοχή.
ΧΡ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ː Η Ευρώπη τα χρηματοδοτεί αυτά τα έργα;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ ː Τα χρηματοδοτεί. Ο σχεδιασμός  που υπάρχει  για τη σιδηροδρομική Εγνατία είναι μέσα στους ευρωπαϊκούς και διεθνείς σχεδιασμούς για τις συνδυασμένες μεταφορές. Έχουμε μια καλή προετοιμασία για τα εμπορευματικά κέντρα της χώρας, έχουμε συνδυάσει αυτό το σχεδιασμό με τις ανάγκες των μεγάλων μεταφορών, με τα πλεονεκτήματα που έχει ανοίξει το κανάλι του Σουέζ, οι δρόμοι του μεταξιού και οι στρατηγικές μεταφορών που έχουν μεγάλες δυνάμεις.  Το πλεονέκτημα, θέση της χώρας, πρέπει να μεταφραστεί και σε πλεονέκτημα των υποδομών και των συνδυασμένων μεταφορών μας. Πρέπει στα λιμάνια μας, ειδικά στα δύο μεγάλα της χώρας, να καταλήγουν τρεις βασικοί  σιδηροδρομικοί άξονες από τα δυτικά  Βαλκάνια, την ενδοχώρα και τα ανατολικά Βαλκάνια, προκειμένου να γίνουν μεταφορές προς την κεντρική Ευρώπη αλλά και προς την ενδοχώρα των Βαλκανίων, ακόμα σε βορειότερες χώρες και σε παρευξείνιες. Το πλεονέκτημα που έχουμε πρέπει να το εκμεταλλευτούμε.  Θεωρώ πως ήταν λάθος  που όλα τα προηγούμενα χρόνια το βάρος ήταν αλλού τοποθετημένο.
ΧΡ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ː Αίτημα των πολιτών της Πέλλας είναι η κατασκευή καθέτων προς την Εγνατία. Έχει κατασκευαστεί   ο μισός δρόμος Βέροια- Νάουσα, έχει μείνει ουσιαστικά το κομμάτι του που είναι στο Νομό Πέλλας.
ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ːΤο γνωρίζω! Είναι ένα έργο το οποίο υλοποιεί η Εγνατία Οδός, ανώνυμη εταιρεία. Αλλά υπάρχουν και άλλα σημαντικά στην περιοχή, όπως τα αρδευτικά έργα που πρέπει να γίνει μεγάλη συζήτηση. Έχουμε φροντίσει δύο ː το ένα μελετητικά  να το ωριμάσουμε για να το υλοποιήσουμε και το δεύτερο είναι υλοποιήσιμο, επειδή έχουμε μελετητική ωριμότητα και συμβάλλει στην αντιπλημμυρική  προστασία της περιοχής. Αυτό θα γίνει μετά από διαβούλευση με την τοπική κοινωνία, στο περιφερειακό συνέδριο για τα έργα υποδομών στην Κ. Μακεδονία, όπως γίνεται σε όλη τη χώρα.         
ΧΡ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ː Το μετρό  κατασκευάζεται πολλά χρόνια στη Θεσσαλονίκη, τα προβλήματα για τα καταστήματα του κέντρου είναι πολλά, τεράστιες οι απώλειες εσόδων. Υπάρχει κάποια πρόβλεψη για όλα αυτά, άμεσα.
ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Όχι δεν υπάρχει. Υπάρχει πρόβλεψη για όλη τη Θεσσαλονίκη, το έργο το 2019 να είναι έτοιμο και η επέκταση για Καλαμαριά να έχει ολοκληρωθεί και να δοθεί στην κυκλοφορία μετά από πάρα πολλά χρόνια. Το έργο προχώρησε αυτά τα δύο χρόνια. Έχουν ολοκληρωθεί οι δύο σήραγγες  στην κύρια γραμμή, έχει υλοποιηθεί σχεδόν η μισή διαδρομή των σηράγγων στην επέκταση για Καλαμαριά. οι σταθμοί πηγαίνουν καλά και τα έργα των πολιτικών μηχανικών, μένουν τα ηλεκτρολογικά συστήματα. Το 2019 θα έχει ολοκληρωθεί.
ΧΡ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ː Είστε αισιόδοξος για την εξυγίανση του ΟΑΣΘ  και για το γενικότερο σχεδιασμό;
ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Είμαι αισιόδοξος. Είναι ένας κρατικοδίαιτος κακής ποιότητας ιδιωτικός τομέας κακών υπηρεσιών, όχι ο ιδιωτικός τομέας που στηρίζουμε εμείς. Δεν είναι υγιής παραγωγική δύναμη μια συνάθροιση μετόχων που παίρνουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, αλλά χρωστάνε στην αγορά, στα ταμεία, στην εφορία και προσφέρουν κακό κοινωνικό έργο. Ένας οργανισμός που έμπαινε μέσα πάνω από δύο δις και οι μέτοχοί του κέρδιζαν 325 εκ. ευρώ, η απόδοση των κεφαλαίων που έβαζαν οι μέτοχοι ήταν στο 735% και μέσα στην κρίση πάνω από το 80%. Δεν υπάρχουν αυτά πουθενά στον πλανήτη. Στόχος μας είναι οι αστικές μεταφορές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να έχουν ποιοτικά χαρακτηριστικά και να είναι προσιτές στον πολίτη.  Σε αυτό θα βοηθήσει η ολοκλήρωση του μετρό στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα της γραμμής 4.
ΧΡ. ΔΗΜΗΤΙΆΔΗΣ ː Πληροφορίες  υπάρχουν για νέους σταθμούς διοδίων, τουλάχιστον στην Εγνατία.
ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Η χωροθέτηση και οι αποφάσεις γι αυτούς τους σταθμούς ελήφθησαν το 2001, μετά αναθεωρήθηκαν πολλές φορές για να φθάσουμε στην τελευταία απόφαση που ήταν το 2014, τότε ήταν μέσα στις δεσμεύσεις της χώρας για την παραχώρηση της Εγνατίας οδού από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
ΧΡ, ΔΗΜΗΤΡΙΆΔΗΣ ːΜπορεί να αλλάξει αυτός ο σχεδιασμός; Είναι κάτι που συζητείται από τους πολιτικούς.
ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Βεβαίως, μπορεί να αλλάξει και ο γενικότερος σχεδιασμός των διοδίων. Πώς να μη συζητείται;  Το πετύχαμε με τη διαπραγμάτευση, εάν το υπουργείο υποδομών υλοποιήσει το σύστημα των αναλογικών ηλεκτρονικών διοδίων για όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας, που είναι ένα ενιαίο σύστημα με πολλές δυνατότητες. Σχετίζεται με τις υποχρεώσεις που έχουμε στις μεταφορές, θα είναι ένα δίκαιο σύστημα που με την εφαρμογή του θα έχουμε μείωση των διοδίων. Δεν πρέπει να λέμε ψέματα όταν υπάρχουν συγκεκριμένες συμβάσεις που δεσμεύουν τη χώρα, θέλει μεγάλη προσπάθεια να πείσεις όχι μόνο με το θέμα των διοδίων. Το κύριο ποσοστό αφορά ξένες τράπεζες και ο πρώτος στόχος είναι να  εξασφαλίσουν τα χρήματα που έχουν βάλει για να γίνουν αυτά τα έργα. Πρέπει να αποδείξουμε ότι το νέο σύστημα τους εξασφαλίζει τα έξοδα.
ΧΡ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ː Έχει ανακύψει θέμα με την   κοινοπραξία  Fraport  που έχει τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Καταγγέλλει την κυβέρνηση ότι τα έχει αφήσει στην τύχη τους. Και το αεροδρόμιο Μακεδονία έχει πρόβλημα.
ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Δεν είχαν αφεθεί τα αεροδρόμια στην τύχη τους. Καταλαβαίνω το άγχος του κάθε επενδυτή-- όσο μεγάλος και να είναι-- για να ζητήσει αποζημίωση, αλλά αυτό δεν έχει αποδειχθεί. Όλα τα αεροδρόμια ελέγχονται από διεθνείς φορείς  με πιστοποίηση. Έχουν ευθύνη, γίνονται συνεχώς έλεγχοι για την ασφάλεια των αεροδρομίων, οπότε οι καταγγελίες πέφτουν στο κενό.   
ΧΡ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ː Η  αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι προσπαθείτε με νομοθετικές ρυθμίσεις   να παρέμβετε και να οδηγήσετε σε λουκέτα ιδιωτικές εταιρείες. Θέλω να ακούσω την άποψή σας.

ΧΡ. ΣΠΊΡΤΖΗΣ ː Δεν είναι παράξενο ένας λαός να υπόκειται σε  τόσες θυσίες, ένα σωρό  υποχρεώσεις, εφορία, ασφαλιστικές εισφορές, ΦΠΑ και άλλα, και να υπάρχουν κάποιες εταιρείες  που δεν παράγουν τίποτα, δεν εκτελούν μεταφορικό έργο, δεν ιδρώνει κανένας, απλά μεσολαβούν. Τα χρήματα που παίρνουν δε φορολογούνται και δεν πληρώνουν τίποτα από αυτά που προαναφέραμε. Αυτός είναι ένας ιδιωτικός τομέας που τον χαρίζω στον παλαιοκομματισμό.  Από  τις συναλλαγές που γίνονται  δεν παίρνει τίποτα το δημόσιο. Το καταγγέλλω. Έχει την ευθύνη αυτός που νομοθέτησε να υπάρχει αυτό το κενό και κάποιοι να τα κονομάνε σε βάρος του Ελληνικού λαού. Στη ΝΔ, συγκεκριμένα η  κ. Μπακογιάννη αλλά και άλλοι, εκφράστηκαν θετικά για εταιρείες με τέτοια συμπεριφορά, και για την UBER. Θα φέρουμε νομοσχέδιο που θα ρυθμίζει τη διαμεσολάβηση στο χώρο ταξί και της ενοικίασης αυτοκινήτων με οδηγό. Δε θα επιτρέψουμε να απομυζούν τον Ελληνικό λαό χωρίς εισφορές σ αυτό που εισφέρουν όλοι οι Έλληνες πολίτες. Τα έργα ανήκουν σ αυτόν που τα πληρώνει και αυτός είναι ο Έλληνας πολίτης.    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου