Η έκθεση περιγράφει την ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων ύψους 5,7 δισ. ευρώ προκειμένου να κλείσει το δημοσιονομικό κενό της διετίας 2015-2016, ενώ αποκαλύπτει πως το ελληνικό πρόγραμμα θα παρουσιάσει μετά τον Μάιο του 2015 χρηματοδοτικό κενό ύψους 12,6 δισ. ευρώ.
Αυστηρή στάση κρατά το ΔΝΤ στο θέμα των κεφαλαιακών αναγκών των τραπεζών τις οποίες τοποθετεί ακόμη και 6 δισ. ευρώ υψηλότερα (στο ακραίο σενάριο) σε σχέση με τις εκτιμήσεις της Τράπεζας της Ελλάδος.
Το Ταμείο διαπιστώνει κόπωση των ελληνικών Αρχών στη εφαρμογή του προγράμματος προσαρμογής, ενώ στέκεται στη σημασία της δέσμευσης της ζώνης του ευρώ να στηρίξει την Ελλάδα, παρέχοντας πρόσθετη χρηματοδότηση και περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους.
Το ΔΝΤ εκτιμά πως η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί με ρυθμό 0,6% του ΑΕΠ εφέτος, μετά από έξι χρόνια βαθιάς ύφεσης και με ρυθμό 2,9% του ΑΕΠ το 2015. Συγκεκριμένα, αναγνωρίζει πως η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι στην αρχή ενός ενάρετου κύκλου, κάτι που όπως τονίζει αντανακλά πάνω απ' όλα την αποφασιστικότητα που επέδειξε η κυβέρνηση, η οποία έβγαλε προς το παρόν από το τραπέζι το κίνδυνο του Grexit.
Το Ταμείο εμφανίζεται να ανησυχεί ιδιαίτερα για το γεγονός ότι οι εξαγωγές έχουν αποτύχει να αποτελέσουν ισχυρή κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης, σε αντίθεση με άλλες χώρες της ευρώ- περιφέρειας, κάτι που όπως υποστηρίζει καταδεικνύει ότι «οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις είναι ακόμη πολύ μακριά από την κρίσιμη μάζα που απαιτείται για να επιτευχθεί μια πιο διατηρήσιμη βελτίωση τους αισθήματος των επενδυτών».
Κατά τομέα το ΔΝΤ παρατηρεί:
Εργασιακό: Παραμένουν οι περιορισμοί που κάνουν υψηλό το κόστος του «επιχειρείν» και που αναστέλλουν τη δημιουργία νέων ή την επέκταση των μεγάλων επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με το Ταμείο θα πρέπει να «εξαφανιστούν» οι περιορισμοί στις ομαδικές απολύσεις (θα επανεξεταστούν το Φθινόπωρο οι τελευταίες παρεμβάσεις), ενώ θα πρέπει να εισαχθεί και στην εθνική νομοθεσία ο θεσμός του lock out, δηλαδή το δικαίωμα των εργοδοτών στην ανταπεργία. Όσον αφορά, δε, στους κατώτερους μισθούς, το Ταμείο εμφανίζει εμμονές με τις ωριμάνσεις (3ετίες), χαρακτηρίζοντας μόνο «μεταβατική» την περίοδο έως το 2017, κατά τη διάρκεια της οποίας μειώνονται κατά 50% οι ωριμάνσεις για τους μακροχρόνια ανέργους. Πουθενά στην Έκθεση δεν αναφέρεται, πάντως, ότι βάσει νόμου οι 3ετίες παραμένουν «παγωμένες» έως ότου η ανεργία υποχωρήσει σε μονοψήφιο ποσοστό.
Ασφαλιστικό: Οι στοχευμένες στις υψηλότερες συντάξεις περικοπές βοήθησαν αλλά δεν έχουν αντιμετωπίσει τις προκλήσεις, καθώς οι δαπάνες παραμένουν στα επίπεδα του 17% του ΑΕΠ. Το Ταμείο επισημαίνει, δε, ότι είναι αδύναμος ο «δεσμός» εισφορών- παροχών, στοχοποιώντας τον ΟΑΕΕ. Στην πραγματικότητα το Ταμείο παραπέμπει στις νέες Αναλογιστικές Μελέτες, βάσει των οποίων θα πρέπει να εξεταστούν κι άλλες παρεμβάσεις στο σύστημα.
Φορολογικό- Δημοσιονομικά: Χαρακτηρίζονται «κίνδυνος» οι δικαστικές αποφάσεις για τα μισθολογικά και για τα Τέλη Ακινήτων, ενώ εκφράζονται ανησυχίες για την επιτυχία του νέου Φόρου Ακινήτων και τις δαπάνες Υγείας. Ειδικά όσον αφορά στο Φορολογικό, αίσθηση προκαλεί η επισήμανση σε δύο σημεία της Έκθεσης περί «πολιτικής ανάμειξης» στη λειτουργία της Φορολογικής Διοίκησης, κάτι που σύμφωνα με το Ταμείο έχει προκαλέσει (σε συνδυασμό με την υποστελέχωση των Μονάδων) τις αποκλίσεις έναντι των ελεγκτικών και εισπρακτικών στόχων. Προφανής είναι, επίσης, η. αλλεργική αντίδραση του ΔΝΤ στις πιέσεις που ασκούνται για διεύρυνση των απαλλαγών στο Φόρο Υπεραξίας αλλά και για χαλάρωση των όρων στις ρυθμίσεις οφειλών. Πονοκέφαλο θα προκαλέσει στο νέο υπουργό Οικονομικών η σαφής πρόθεση του Ταμείου να ανατρέψει πλήρως το πλαίσιο του ΦΠΑ, βάζοντας στο στόχαστρο απαλλαγές και ειδικούς συντελεστές (νησιά του Αιγαίου), ενώ εκδηλώνει διάθεση ανάλογων ανατροπών και στο πλαίσιο των απαλλαγών που εξακολουθούν να ισχύουν στη φορολογία εισοδήματος.
Δημόσιο: Διατυπώνεται ανησυχία για το εάν τελικά έχει σπάσει το ταμπού των απολύσεων, κάνοντας για μια ακόμα φορά αναφορά στην κληρονομιά των κομματικών προσλήψεων. Όσον αφορά, δε, στις παρεμβάσεις που έπονται, το Ταμείο προαναγγέλλει τις εσωτερικές αλλαγές στο Μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, από τις οποίες θα θιγούν κυρίως οι Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (το Ταμείο επισημαίνει ότι αμείβονται καλύτερα από τον ιδιωτικό τομέα), ενώ τονίζει πως πρέπει να γίνουν και 2.000 απολύσεις στο πρώτο τρίμηνο του 2015, πέρα από τις 11.000 του 2014, με πρόβλεψη στόχων για τα επόμενα έτη.
Δάνεια: Διάχυτη είναι η ανησυχία του Ταμείου για τα «κόκκινα» δάνεια και επισημαίνεται ότι συνυπολογιζομένων των αναδιαρθρωμένων, έφτασαν στο 40% του συνόλου. Από την Έκθεση δεν λείπουν, μάλιστα, οι σαφείς αιχμές για τους υπολογισμούς που έκανε η Τράπεζα της Ελλάδας για τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών, σημειώνοντας ότι σε αντίθεση με την πεπατημένη, ελήφθη υπόψιν το βασικό και όχι το δυσμενές σενάριο. Το Ταμείο χαρακτηρίζει, δε, «χαμηλής ποιότητας» κάποια από τα κεφάλαια των τραπεζών, εκτιμώντας ότι θα έπρεπε να προβλεφθούν εμπροσθοβαρώς μεγαλύτερες κεφαλαιακές ανάγκες, προκειμένου να αντιμετωπιστούν ενδεχόμενες δυσάρεστες εκπλήξεις τους επόμενους μήνες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου