Μια μοναδική ευκαιρία έχει χάσει η περιοχή της Αλμωπίας, τα τελευταία
χρόνια, με την ευκαιρία
της συμπλήρωσης των εκατό (100) χρόνων από τη λήξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου
αλλά και των εορταστικών εκδηλώσεων που διοργανώθηκαν σε πολλές χώρες του κόσμου.
Όπως όλοι γνωρίζουν ένα σημαντικό μέσο εφοδιασμού των συμμαχικών δυνάμεων στο
ονομαζόμενο Μακεδονικό Μέτωπο ήταν το γνωστό «Τρένο της Καρατζόβας». Το μικρό
τρένο που εγκαταστάθηκε σε στενή τροχιά και ήταν δημιούργημα των αδελφών
Ντεκοβίλ ( γι αυτό πήρε και το όνομα τους) από τις γαλλικές στρατιωτικές
δυνάμεις, σύνδεσε τη Σκύδρα (Βερτικόπ) με την Αριδαία ( με διέλευση από Άψαλο
και Ξιφιανή) με μια διακλάδωση και προς την Όρμα. Μετέφερε εφόδια από την έδρα
της Στρατιάς (Σκύδρα- Βερτικόπ) στην προωθημένη γραμμή (περιοχή Λουτρακίου) αλλά
και μέσω της Αριδαίας, στο Σκρα με τη βοήθεια ημιόνων. Όταν έληξε ο πόλεμος, το
τρένο περιήλθε στους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους και χρησιμοποιήθηκε για κάποια χρόνια
για τη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων, μέχρις ότου έφτασε η στιγμή να κριθεί
ασύμφορη η λειτουργία του και να σταματήσει. Οι δυο ατμομηχανές του, εντοπίστηκαν
από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κ. Βλάση Βλασίδη στις αποθήκες
του ΟΣΕ, στην Αθήνα.
Με κάποια προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο παρελθόν, είχαν
αποκατασταθεί τα κτίρια των σιδηροδρομικών σταθμών Αριδαίας και Ξιφιανής και χρησιμοποιούνται
σήμερα για πολιτιστικούς σκοπούς. Εάν γίνονταν κάποιες συντονισμένες ενέργειες
από τις τοπικές αρχές, ίσως θα μπορούσε να ενταχτεί σε ένα μεγαλύτερο
πρόγραμμα- και με την ευκαιρία της επετείου των εκατό χρονών, η αναπαλαίωση ενός σημαντικού μέρους της
παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής ( σώζονται κομμάτια σε αρκετά σημεία) καθώς και
η αναπαλαίωση των κτιρίων στους σταθμούς Σκύδρας και Ξιφιανής, αλλά και η
απόκτηση των δυο ατμομηχανών που –δυστυχώς- θα πάνε για «σκραπ» (στο χυτήριο)
εάν δεν έχουν πάει στο μεταξύ.
Μια προωθημένη-ίσως- ιδέα θα ήταν η αναβίωση της λειτουργίας
του στο κομμάτι Ξιφιανή- Αριδαία που είναι και το πιο εύκολο, με ντηζελομηχανή
( αντί της ατμομηχανής) για τουριστικούς λόγους, όπως έγινε με το γνωστό
τρενάκι του Βόλου που λειτουργεί κάθε Σαββατοκύριακο εκτελώντας δυο δρομολόγια
για τους τυχερούς επισκέπτες που έρχονται από όλο το κόσμο μόνο και μόνο για να
χαρούν την ανεπανάληπτη διαδρομή μέσα στο Πήλιο και την εμπειρία του μικρού
τρένου.
Ας προσέξουν αυτή τη πρόταση οι δημοτικές αρχές και ας εκμεταλλευτούν
το τουριστικό ρεύμα που υπάρχει στα Λουτρά Λουτρακίου ( Πόζαρ) επεκτείνοντας το
τοπικό τουριστικό προϊόν και στα ενδότερα του λεκανοπεδίου της Αλμωπίας. Το τρένο
της Καρατζόβας μπορεί να ξανασφυρίξει για τους επισκέπτες του τόπου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου