Απολύτως στάσιμο παραμένει το μεγάλο και ζωτικής σημασίας έργο, της κατασκευής της Εθνικής οδού Έδεσσας Θεσσαλονίκης. Αυτή λοιπόν είναι η πραγματικότητα που βιώνει η περιοχή μας. Θυμίζουμε ότι ο νομός Πέλλας είναι ο μόνος που δεν έχει αξιόλογη οδική σύνδεση με την Θεσσαλονίκη. Την ίδια ώρα οι φήμες φουντώνουν για κατασκεύες νέων αξόνων που θα συνδέει την Θεσσαλονίκη με την Δράμα καθώς κατασκευή νέων δρόμων στην Ήπειρο. Πλέον είναι δεδομένο και δια στόματος του αρμοδίου Υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή στο παρελθόν, πως προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι οδικές παρακάμψεις Χαλκηδώνας και Γιαννιτσών πρέπει να …. υποβαθμιστούν σε δρόμο πλάτους 11 m (όσο το πλάτος της οδού Μελίσσι – Μαυροβούνι) από 21 m που έχουν εγκριθεί (δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και στην μέση νησίδα) και να γίνουν και δύο ακόμη μελέτες. Η γραμμή Καραμανλή λοιπόν είναι ότι το έργο είναι ανώριμο γιατί πρέπει να αλλάξουν οι ώριμες μελέτες και ενώ έχουν εγκριθεί οι απαλλοτριώσεις!!!! Μπορεί να είναι φίλτατος ο Υπουργός αλλά φιλτάτη είναι η αλήθεια...
Παράλληλα ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας δηλώνε σε όλους τους τόνους ότι το έργο είναι ώριμο. Την ίδια ώρα όμως έχει «κολλήσει» τις εγκεκριμένες και χρηματοδοτημένες από την προηγούμενη κυβέρνηση απαλλοτριώσεις για τις οποίες είναι αποκλειστικά υπεύθυνος.
Διγλωσσία και συμπαιγνία. Ας συνεννοηθούν μεταξύ τους αφού το έργο είναι Περιφερειακό και οι ίδιοι είναι ομοϊδεάτες. Η Πέλλα δεν θα ανεχθεί άλλο τέτοιες πρακτικές.
Από την άλλη εντέχνως από κάποιους αναφέρεται ως χρόνος ολοκλήρωσης των ώριμων μελετών για τις οδικές παρακάμψεις το 2013 ( και όχι το 2011 που ολοκληρώθηκαν) σε μια προσπάθεια αποφυγής ευθυνών για την «κλοπή» των 120 εκατομμυρίων που προορίζονταν για τον δρόμο δύο ημέρες πριν τις εκλογές του 2012 όταν κυβερνούσε το ΠΑΣΟΚ.
Η Πέλλα συνεχίζει να εμπαίζεται διαχρονικά ακόμη και για τα αυτονόητα. Μια αξιοπρεπή οδική σύνδεση προς την Θεσσαλονίκη όταν όλες οι πρωτεύουσες των Περιφερειακών Ενοτήτων της Κεντρικής Μακεδονίας έχουν πολύ καλή οδική σύνδεση με το μητροπολιτικό κέντρο.
Τι μπορεί να γίνει
Σαφώς και η λύση δεν μπορεί να είναι νέες μελέτες και υποβαθμιση του δρόμου. Θα πρέπει να παραμείνουν οι μελέτες με πλάτος 21 m ( δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση με νησίδα στην μέση). Να προχωρήσουν οι απαλλοτριώσεις και να επιδιωχθεί από τώρα η ωρίμανση της χρηματοδότησης του έργου αντιμετωπίζοντας άμεσα τις όποιες λεπτομέρειες ( που κάποιοι πάνε να τις κάνουν…βουνό μόνο και μόνο για να πάει το έργο στις καλένδες..). Να εκκινήσει το έργο των παρακάμψεων και συγχρόνως με την κατασκευή τους να μελετηθεί η διαπλάτυνση των τμημάτων Παραλίμνη – Γιαννιτσά και Μελίσσι – Μαυροβούνι για να αποκτήσουν πλάτος 21 m ( με νησίδα) με αποτέλεσμα όλη η οδός μελλοντικά να έχει τα ίδια χαρακτηριστικά.Η υφιστάμενη κατάσταση
Ίσως λίγοι γνωρίζουν ποια είναι η υφιστάμενη κατάσταση του έργου και με ποιά χαρακτηριστικά όλα αυτά τα χρόνια χαράχτηκε ο οδικός σχεδιασμός γενικότερα για την Πέλλα. Η Εθνική Οδός 2 (ΕΟ2) είναι οδός ταχείας κυκλοφορίας στην Ελλάδα, της οποίας το δυτικό τμήμα αποτελεί μέρος της Ευρωπαϊκής Οδού 86 (E86). Έλαβε την αρίθμησή της το 1963 και συνδέει τους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα με την Κρυσταλλοπηγή στα ελληνοαλβανικά σύνορα, περνώντας από τα Γιαννιτσά, την Έδεσσα και τη Φλώρινα και έχει συνολικό μήκος 580 χλμ. Η παράκαμψη των Γιαννιτσών είναι ένα τμήμα οδού ταχείας κυκλοφορίας υπο σχεδιασμό και ανάμεταν να ολοκληρωθει στην Προγραμματιστική περίοδο 2014 - 2020 χωρίς ομως επιτυχία. Το τμήμα έχει μήκος 8,5 χιλιόμετρα. Θα ξεκινάει από την Παραλίμνη, θα διασταυρώνεται με την επαρχιακή οδό Γιαννιτσών - Αλεξάνδρειας και θα καταλήγει στο Μελίσσι. Τα χαρακτηριστηκά αύτο του τμήματος είναι υψηλών προδιαγραφών, με δύο λωρίδες δρόμου ανά κατεύθυνση, διαχωριστική νησίδα και λωρίδα εκτάκτων αναγκών, ουσιαστικά θα έχει δίαταξη αυτοκινητοδρόμου. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 115 εκατομύρια ευρώ.. Τέλος θα διαθέτει τρεις ανισόπεδους κόμβους:
Στην Παραλίμνη
Στην επαρχιακή οδό Γιαννιτσών-Αλεξάνδρειας
Στο Μελίσσι.
Παράκαμψη Χαλκηδόνας
Άλλο ένα κομμάτι που έχει κολλήσει. Η παράκαμψη της Χαλκηδόνας είναι ένα τμήμα οδού ταχείας κυκλοφορίας υπό σχεδιασμό και είναι προγραμματισμένο να κατασκευαστεί παράλληλα με την παράκαμψη των Γιαννιτσών. Έχει μήκος 6,5 χιλιόμετρα και ομοίως θα έχει 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριστική νησίδα και λωρίδα εκτάκτων αναγκών. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 110 εκατομμύρια ευρώ. Συνολικά οι 2 παρακάμψεις θα κοστίσουν 225 εκατομμύρια ευρώ και θα αποτελούν συνέχεια των ήδη παρεδιδόμενων τμημάτων στον Νομό Πέλλας. Τέλος θα έχει 3 ανισόπεδους κόμβους:
Στα Κουφάλια
Στην Χαλκηδόνα
Στην Ελεούσα
Το υπόλοιπο οδικό κομμάτι του νομού έως Φλώρινα
Όλο το δυτικό τμήμα της Εθνικής οδού 2 αποτελεί μέρος της Ευρωπαϊκής Οδού Ε86. Ο άξονας ξεκινάει στα ελληνοαλβανικά σύνορα στην Κρυσταλλοπηγή. Το πρώτο τμήμα είναι από την Κρυσταλλοπηγή μέχρι την Φλώρινα μήκους 51 χιλιομέτρων το οποίο περνάει μέσω από την ορεινή διάβαση του Πισοδερίου. Ο δρόμος είναι μικρής διατομής, χαρακτηριστικός ορεινός δρόμος οποίος φτάνει σε υψόμετρο μέχρι 1.450 μ. στο Πισοδέρι. Η συγκεκριμένη διαδρομή χρησιμοποιείται κυρίως για όσους επιθυμούν να ταξιδέψουν προς τις Πρέσπες. Ο άξονας μπαίνει μέσα στην πόλη της Φλώρινας και στη συνέχεια κινείται βόρεια της λίμνης Βεγορίτιδας περνώντας από τον Άγιο Αθανάσιο και την Άρνισσα. Ο άξονας βόρεια της λίμνης είναι το παλαιό τμήμα της οδού, καθώς πλέον χρησιμοποιείται κυρίως ο νέος άξονας που διέρχεται νότια από την λίμνη και διασταυρώνεται με την ΕΟ3 στο Αμύνταιο. Από την Άρνισσα μέχρι την Έδεσσα έχουν γίνει κάποιες βελτιώσεις σε μήκος 8 χιλιομέτρων, οπού εντάχθηκε ένα έργο προϋπολογισμού 7,5 εκατ. ευρώ και παρακάμπτει όλα τα δύσκολα σημεία και με τη βελτίωση των γεωμετρικών στοιχείων δημιουργήθηκαν υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας.
Συγκεκριμένα στην Έδεσσα από το 2008 ο άξονας παρακάμπτει την πόλη. Η λεγόμενη Νότια παράκαμψη Έδεσσας ήταν ένα έργο που ολοκληρώθηκε το 2008 και ήταν προϋπολογισμού 25 εκατομμυρίων ευρώ. Η διατομή του άξονα είναι 1 λωρίδα ανά κατεύθυνση και Λ.Ε.Α. με εξαίρεση ένα τμήμα όπου η κλίση ξεπερνάει το 5% οπότε έχει 1 και 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση, με διαφορετικό αριθμό λωρίδων σε κάθε ρεύμα. Έχει δύο ισόπεδους κόμβους βόρεια και νότια της Έδεσσας, ενώ τέλος έχει και μία σήραγγα μήκους 280 μέτρων.
Το πιο σημαντικό τμήμα της εθνική οδού 2 είναι στον Νομό Πέλλας, καθώς είναι η κύρια σύνδεση του νομού με την Θεσσαλονίκη και είναι το τμήμα με την μεγαλύτερη κίνηση από όλα τα υπόλοιπα του άξονα. Για αυτό το λόγο, έχουν γίνει πολλά έργα βελτίωσης και επαναχάραξης του δρόμου από τα οποία κάποια έχουν ολοκληρωθεί και άλλα είναι υπό σχεδιασμό. Το πρώτο τμήμα το οποίο είναι υπό σχεδιασμό είναι το Έδεσσα - Μαυροβούνι. Αυτήν τη στιγμή υπάρχει η παλαιά εθνική οδός, διατομής 8,5 μέτρων και κακής κατάστασης. Το υπό μελέτη τμήμα είναι μήκος 9,4 χιλιομέτρων, έχει πάρει περιβαλλοντική αδειοδότηση και συγκεκριμένα διαθέτει:
Ασφαλτοστρωμένο οδόστρωμα διατομής 21,1 μέτρων και διαχωριστική νησίδα 2,5 μέτρων.
Η σήραγγα Μαυροβουνίου με μήκος 270 μέτρα και δίδυμη διευρυμένη διατομή.
Ο ανισόπεδος κόμβος Ριζαρίου.
Η σύνδεση της αρτηρίας με την παλαιά εθνική οδό.
Δίκτυο παράπλευρων οδών και αποκαταστάσεις του τοπικού δικτύου.
Επίσης, θα γίνουν έργα αντιμετώπισης των κατολισθήσεων που παρατηρούνται κοντά στην Έδεσσα. Αναμένόταν να ολοκληρωθεί έως το 2020 αλλά μέχρι σήμερα ακομη δεν έχει ξεκινήσει. Το επόμενο τμήμα το οποίο έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του 2000 είναι το Μαυροβούνι-Γιαννιτσά το οποίο έχει μήκος 20,4 χιλιομέτρων και έχει χαρακτηριστικά σύγχρονης εθνικής οδούς με 3 ισόπεδους κόμβους και οδόστρωμα πλάτους 12 μέτρων. Το συγκεκριμένο τμήμα παρακάμπτει την παλαιά εθνική οδό Γιαννιτσών - Εδέσσης, μια από τις πιο επικίνδυνες εθνικές οδούς στην Ελλάδα στην οποία έχουν γίνει πάνω από 2.000 τροχαία ατυχήματα και έχασαν την ζωή τους πάνω από 400 άνθρωποι.
Στη συνέχεια είναι υπό σχεδιασμό η Παράκαμψη των Γιαννιτσών, καθώς αυτήν την στιγμή ο δρόμος διέρχεται μέσα από την πόλη των Γιαννιτσών. Από τα Γιαννιτσά μέχρι τη Χαλκηδόνα, ο άξονας συνεχίζει με χαρακτηριστικά σύγχρονης εθνικής οδού, η οποία ξεκίνησε να κατασκευάζεται στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και παραδόθηκε το 2013. Το τμήμα αυτό έχει μήκος 12 χιλιόμετρα και διατομή 11 - 14 μέτρα, ενώ αποτελείται από 1 λωρίδα ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ πλάτους 1,75 μέτρων. Επίσης, για την εξυπηρέτηση των αγροτικών εκτάσεων κατασκευάστηκαν 6 χιλιόμετρα παράπλευρο δίκτυο. Το τμήμα αυτό διαθέτει 3 ισόπεδους κόμβους. Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 40.602.000 €. Παρ' όλα αυτά, το συγκεκριμένο τμήμα χρησιμοποιείται ελάχιστα από τους οδηγούς,. επειδή ο άξονας είναι ημιτελείς χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάμψεις των Γιαννιτσών και της Χαλκηδόνας. Τέλος, από τη Χαλκηδόνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη ο δρόμος έχει 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και αποτελούσε για χρόνια την κύρια είσοδο της πόλης, μέχρι την ολοκλήρωση της Νέας Δυτικής Εισόδου. Το συγκεκριμένο τμήμα κατασκευάστηκε στις αρχές τις δεκαετίας του 1960 και η αναβάθμιση του ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1980.
Μόνο εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι όλος ο σχεδιασμός για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου στην Μακεδονία που έχει Εθνικά χαρακτηριστικά, κολλάει και διακοπτεται στο νομό Πέλλας. Πράγματι πρόκειται για ένα ζήτημα που θα πρέπει να μας προβληματίζει όλους. Ας ελπίσουμε ότι θα δούμε καλύτερες μέρες στο μέλλον και από το 2021 θα δημοπρατηθεί και θα ξεκινήσει αυτό το μεγάλο έργο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου