Δευτέρα, 25 Ιανουαρίου 2021

ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ ΑΚΟΜΗ…

 


Αλήθειες και ψέματα για την Εθνική οδό Έδεσσας-Θεσσαλονίκης


 

Μάχη για τα 70 εκ. του δρόμου Μαυροβούνι-Έδεσσα

 

Τεχνητός και χωρίς καμιά ουσία ήταν ο θόρυβος των προηγούμενων ημερών για την ένταξη κομματιών της Εθνικής οδούς Έδεσσας- Θεσσαλονίκης στο ταμείο ανάκαμψης, μιας και σύμφωνα με δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού Κώστα Καραμανλή, κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει ακόμη . Τοπικοί Βουλευτές βέβαια έτρεξαν να πανηγυρίσουν χωρίς όμως να έχουν ντοκουμέντα.  Η εφημερίδα μας ήταν η πρώτη η οποία ανέδειξε όλο αυτό το ζήτημα της κατασκευής του δρόμου. Αποτελεί παράδοξο και παγκόσμια πρωτοτυπία ένας ολόκληρος νομός να μην έχει αξιοπρεπή οδική σύνδεση με την Θεσσαλονίκη. Μάλιστα αποτελεί τον μοναδικό νομό της περιοχής. Άλλωστε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε δηλώσει από τα Λουτρά Πόζαρ κατά την επίσκεψη του ως Πρόεδρος της ΝΔ,  στον δημοσιογράφο Χρήστο Δημητριάδη, ότι αποτελεί άμεση προτεραιότητα για τον ίδιο η κατασκευή του δρόμου. Πρόσφατα λοιπόν σύμφωνα με δημοσιεύματα, υπήρχαν διαρροές για ένταξη κομματιών του δρόμου στο ταμείο ανάκαμψης. Τα δημοσιεύματα ενίσχυσαν με ανακοινώσεις τους οι Βουλευτές Διονύσης Σταμενίτης, Λάκης Βασιλειάδης καθώς και ο πρώην Υπουργός Θεόδωρος Καράογλου. 

 

Μας προσγείωσε ο Κώστας Καραμανλής

Ανώμαλη προσγείωση δυστυχώς από την εφορία που διακατέχει τελευταία το νομό μας, πήραμε από τον αρμόδιο Υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή ο οποίος σε συνέντευξη του τόνισε ότι δεν έχει ενταχθεί ακόμη το κομμάτι αυτό στο ταμείο ανάκαμψης και πρόθεση του είναι να το εντάξει. Αυτό θα κριθεί πάντως το αργότερο μέχρι το φθινόπωρο και όπως λέει μια παλιά Ελληνική παροιμία, μη ένταξη σημαίνει καθόλου έργο…

 

Επίθεση Γ. Μαγκριώτη

Στο ζήτημα επενέβη ο πρώην Υπουργός του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μαγκριώτης που στο παρελθόν ήταν Υπουργός Υποδομών και γνωρίζει καλά το θέμα. Ο ίδιος δήλωσε τα ακόλουθα:

Όταν, ο αρμόδιος υπουργός υποδομών μέσα σε 48 ώρες αδειάζει την ηγεσία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, για τις μεγάλες επιτυχίες της, τι συμπέρασμα μπορούμε να βγάλουμε;

Διάβασα προχθές σε τοπικό έγκυρο ενημερωτικό site αποκλειστική είδηση από την ηγεσία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ότι, μετά την συνάντησή της με τον υπουργό υποδομών Κώστα Καραμανλή εξασφάλισαν 400 εκ ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για να δημοπρατησουν άμεσα το σημαντικό οδικό έργο Θεσσαλονίκη-Έδεσσα.

Σήμερα σε συνέντευξη που έδωσε ο Κώστας Καραμανλής στην ΕΡΤ 3, είπε ότι: " Δεν θα εξαγγέλλει έργα, όπως γινόταν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, εάν δεν έχει ώριμες μελέτες και διασφαλισμένους πόρους". Μαλιστα αναφέρθηκε μόνο στο τμήμα Μαυροβούνι-Έδεσσα, λέγοντας ότι θα προχωρήσει στην μελέτη του, για να το δημοπρατήσει, όταν ολοκληρωθεί, δηλαδή τουλάχιστον μετά 3 χρόνια.

Για την χρηματοδότηση των 70 περίπου εκ. ευρώ, τόνισε ότι "Θα προσπαθήσει να το εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης", μόνο που στο Ταμείο Ανάκαμψης μπορούν να ενταχθούν έργα μέχρι το 2023.

Για το σημαντικό τμήμα του οδικού άξονα, που περιλαμβάνει και τις παρακάμψεις Χαλκηδόνας και Γιαννιτσών, δεν είπε κουβέντα.

Θυμίζω ότι την μελέτη του έργου αυτού την δημοπρατήσαμε το 2010, και ήταν έτοιμη από το 2014, όμως από τότε μέχρι σήμερα η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και οι κυβερνήσεις ζητούν η μια πλευρά από την άλλη, να δημοπρατήσει το έργο, το ίδιο κάνουν και τώρα.

Μόνο αν οι αξιωματούχοι της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας σταματήσουν τα ευχάριστα λόγια και ασχοληθούν σοβαρά, διεκδικώντας αυτό που δικαιούμαστε, τότε θα υπάρξουν αποτελέσματα.

 

Το συμπέρασμα

Όπως έχουμε γράψει και κατά το παρελθόν, γνωρίζουμε άριστα το τι μέλει γενέσθαι για την κατασκευή του έργου αυτού, της Εθνικής οδού Έδεσσας-Θεσσαλονίκης. Επί της ουσίας σήμερα δεν έχουμε κάτι χειροπιαστό. Εκτός από ευχολόγια για πιθανή ένταξη μόνο του κομματιού Μαυροβούνι- Έδεσσα, όλα τα άλλα ζητήματα του δρόμου βρίσκονται στον αέρα. Όπως μπορεί κάποιος να καταλάβει, αν τα επόμενα χρόνια δούμε κάποια κατασκευή δρόμου, θα είναι αυτό το κομμάτι που θα οδηγεί στην σύνδεση του με τον περιφερειακό Έδεσσας. Για αυτόν τον δρόμο η μελέτη είναι έτοιμη από το 2014 και δυστυχώς λιμνάζει στα συρτάρια. Άρα έχει ωριμότητα στο 100% και περιμένει μόνο την χρηματοδότηση και την δημοπράτηση. Για την παράκαμψη της Χαλκηδόνας υπάρχει μελέτη η οποία πρέπει να γίνει επικαιροποίηση ενώ το ίδιο ισχύει για την παράκαμψη των Γιαννιτσών. Είναι τα επόμενα κομμάτια που μάλλον θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν από άλλους πόρους. Τέλος για το κομμάτι της παράκαμψης του Άγρα πάνω από την Έδεσσα, δυστυχώς δεν υπάρχει μελέτη και είναι δύσκολο να βρεθεί χρηματοδότηση. Άρα μιλάμε για 100% ανωριμότητα στο εν λόγω έργο.

 

Η σημερινή κατάσταση

Η μετατροπή της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο είναι το σημαντικότερο έργο της Κεντρικής Μακεδονίας, που αναμένεται να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και για πρώτη φορά έπειτα από περίπου δέκα χρόνια να αποκτήσει χρηματοδότηση και σαφή χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης, με τη δημοπράτησή του μάλιστα να υπολογίζεται εντός του 2021. Ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου έργου (δυο εργολαβίες για ισάριθμα τμήματα) υπολογίζεται να φτάσει στα 300 εκατ. ευρώ. Τα δυο έργα, που θα μετατρέψουν τη σημερινή εθνική οδό σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, είναι το τμήμα Χαλκηδόνα – Μελίσσι (πρέπει να κατασκευαστούν οι δυο παρακάμψεις σε Γιαννιτσά και Χαλκηδόνα) και το τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα.

Η Έδεσσα είναι η μόνη πρωτεύουσα νομού στην Κεντρική Μακεδονία που δε συνδέεται με αυτοκινητόδρομο με το μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης και την Εγνατία Οδό, ενώ το αίτημα για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου είναι πάγιο και πάνδημο και δεν προχώρησε μέχρι σήμερα εξαιτίας κυρίως του μεγάλου κόστους που απαιτεί για να κατασκευαστεί.

Η ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης είναι ίσως μοναδική, καθώς για τις μεν παρακάμψεις Χαλκηδόνας και Γιαννιτσών υπάρχουν ήδη ώριμες μελέτες από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έτοιμες να δημοπρατηθούν, για το δε τμήμα από Μαυροβούνι μέχρι Έδεσσα τις μελέτες ετοιμάζει το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και αναμένεται να ολοκληρωθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Έτσι, ο δρόμος πληροί τα κριτήρια της ένταξής του για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και είναι αυξημένες οι πιθανότητες να αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια στην Κεντρική Μακεδονία. Υπό την προϋπόθεση ότι θα εγκριθεί η ένταξή του στο Ταμείο Ανάκαμψης.

 

Το τωρινό τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα, της εθνικής οδού Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου, περιλαμβάνει τμήματα με «φτωχή διαμόρφωση», μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, ανεπαρκείς οδικές διατομές, κακή ορατότητα, ενώ καλείται να εξυπηρετήσει την κυκλοφορία βαρέων οχημάτων και διέρχεται, μέσω των πόλεων Μαυροβούνι και Ριζάρι, προκαλώντας καθυστερήσεις και σημαντικό κυκλοφοριακό κίνδυνο.

Η νέα χάραξη, σύμφωνα με το υπουργείο, προβλέπεται να παρακάμψει τις δύο πόλεις Μαυροβούνι και Ριζάρι, ενώ θα συνδεθεί με το ήδη κατασκευασμένο τμήμα Μελίσσι – Μαυροβούνι, του οποίου τα χαρακτηριστικά είναι πολύ βελτιωμένα. Το έργο Μαυροβούνι – Έδεσσα, προϋπολογισμού 70 εκ. ευρώ, περιλαμβάνει την κατασκευή του οδικού τμήματος Μαυροβούνι – Έδεσσα, μήκους 9,4 χλμ. τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, την κατασκευή δύο κόμβων (Ριζάρι, Έδεσσα), κόμβων σύνδεσης με την υφιστάμενη εθνική οδό και 18 νέων γεφυρών κατά μήκος του νέου οδικού τμήματος.


Οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και το έργο αναμένεται να δημοπρατηθεί εντός του 2021, όπως άλλωστε και οι παρακάμψεις Χαλκηδόνας και Γιαννιτσών.

 

Δηλώσεις Καραγιάννη

Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να διαβάσουμε τις δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα Υποδομών κο Καραγιάννη για το θέμα αυτό. Ο Γ.Γ. δήλωσε τα ακόλουθα:

η Βόρεια Ελλάδα είναι από την πρώτη στιγμή βασική προτεραιότητά μας. Με το έργο αυτό, στόχος μας είναι να αναβαθμίσουμε και να εκσυγχρονίσουμε το οδικό δίκτυο της περιοχής προσφέροντας ένα έργο ζωτικής σημασίας που οι τοπικές αρχές το ζητούν χρόνια. Το έργο αυτό είναι σήμερα έτοιμο να δημοπρατηθεί μετά από συστηματική και επίμονη δουλειά το τελευταίο 18μηνο. Στη Μακεδονία μας χρωστάμε όλοι και προχωράμε έργα οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά και νέα μεγάλα κτιριακά προκειμένου να ανταποδώσουμε στο ελάχιστο αυτά που οφείλουμε. Στο υπουργείο Υποδομών μας αρέσει να μιλάμε με τα έργα μας και πλέον τα αποτελέσματα της δουλειάς μας αρχίζουν να γίνονται ορατά»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου