Κύριε Πρόεδρε,Κύριε Υπουργέ,Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το σημερινό νομοσχέδιο, έρχεται σε μια περίοδο κρίσης για το ελληνικό ποδόσφαιρο και τον ελληνικό αθλητισμό.Η πανδημία διαμόρφωσε νέα δεδομένα και έπληξε ιδιαίτερα τον ερασιτεχνικό αθλητισμό, που βρέθηκε σε lockdown για πάνω από ένα χρόνο.
Σε μια τέτοια λοιπόν χρονική στιγμή, καθήκον της Πολιτείας, η ουσιαστική στήριξη αθλητών και αθλητικών σωματείων, με προσαρμογή στα νέα δεδομένα.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Το Νομοσχέδιο έχει ως επίκεντρο το ποδόσφαιρο, ενώ ταυτόχρονα, περιλαμβάνει σημαντικές ρυθμίσεις για τη διάρθρωση των ελληνικών πρωταθλημάτων, τους προπονητές, τα ερασιτεχνικά σωματεία, τη χρήση των αθλητικών εγκαταστάσεων.
Στο πρώτο μέρος του Νομοσχεδίου, προβλέπονται αλλαγές στη δομή της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού.
Αποδίδεται λειτουργική ανεξαρτησία στην Επιτροπή, η οποία δεν θα υπόκεινται σε εποπτεία και έλεγχο νομιμότητας ή σκοπιμότητας από οποιονδήποτε κυβερνητικό φορέα.
Τα μέλη της θα διορίζονται με απόφαση του Υπουργού μετά από γνώμη της Βουλής. Οι δε πόροι της, θα προέρχονται από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, όπως και το προσωπικό που θα μπορεί να αποσπάται στην Επιτροπή. Δηλαδή, κ. Υπουργέ, θέλετε η Επιτροπή να λειτουργεί σαν ανεξάρτητη αρχή, χωρίς να είναι ακριβώς ανεξάρτητη αρχή.
Να σημειώσω όμως, ότι το βασικό ζητούμενο για την Επιτροπή είναι η διασφάλιση της ανεξαρτησίας της από κάθε πολιτικό ή αθλητικό παράγοντα. Για την ανεξαρτησία της λοιπόν, η "ασυλία" που θεσμοθετείτε, δεν αρκεί.
Αντιθέτως, δημιουργεί ασάφειες.Όπως ασάφειες δημιουργεί και το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, που μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και σε ποδοσφαιρικές ποινές για τις ομάδες, δηλαδή αφαίρεση βαθμών.
Σας το είπαν και οι φορείς. Το ζητούμενο είναι να υπάρχει έλεγχος στις ομάδες με τρόπο αποτελεσματικό, κι όχι περιττή γραφειοκρατία. Περαιτέρω στο άρθρο 6, δίνετε τη δυνατότητα στις ομάδες να ανακατασκευάζουν τις αθλητικές εγκαταστάσεις που μισθώνουν από το Δημόσιο και να συμψηφίζουν τα έξοδα αυτά με τα μισθώματα. Διάταξη που μπορεί να συνεισφέρει στην αναβάθμιση των δημόσιων αθλητικών εγκαταστάσεων, που συχνά παρουσιάζουν εικόνα εγκατάλειψης. Προϋπόθεση ωστόσο, η υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί, να λαμβάνει υπ'όψιν τα οικονομικά και τεχνικά δεδομένα των κατασκευών, ώστε να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον.
Περνάω στο 2ο μέρος του νομοσχεδίου, για την εναρμόνιση με την ολιστική μελέτη της FIFA-UEFA
για το ελληνικό ποδόσφαιρο.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Τον Ιανουάριο του 2020, κατατέθηκε τροπολογία, για την αναμόρφωση των ποινών, σε περιπτώσεις παράβασης της νομοθεσίας για την πολυιδιοκτησία. Μια νομοθετική διάταξη, που ρύθμιζε ευθέως ποδοσφαιρικά ζητήματα. Στις 25 Φεβρουαρίου 2020, ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε με τους εκπροσώπους της FIFA και της UEFA, υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας και συμφωνήθηκε να εκπονηθεί η ολιστική μελέτη. Με ερώτηση που κατέθεσα με το συνάδελφο Ανδρέα Λοβέρδο το Νοέμβρη 2020, σας ζητήσαμε κ. Υπουργέ να ενημερώσετε τη Βουλή για το περιεχόμενο της μελέτης και του Μνημονίου Συνεργασίας.
Ερώτηση στην οποία δεν απαντήσατε ποτέ.
Σήμερα, λοιπόν, φέρνετε αλλαγές για εναρμόνιση με κάποιες από τις προτάσεις της ολιστικής μελέτης.
Και τούτο κυρίως για τις λέσχες και τις μετακινήσεις των φιλάθλων και την αντιμετώπιση της αθλητικής βίας. Είναι γεγονός ότι απαιτείται εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τις λέσχες φιλάθλων. Έτσι ώστε να λειτουργούν νόμιμα, αναγνωρισμένες από τις ομάδες. Ομοίως, η μετακίνηση των οργανωμένων φιλάθλων, πρέπει να γίνεται με τρόπο σαφή και γνωστό,
ώστε να έχουμε αγώνες με φιλάθλους και των δύο ομάδων κι όχι άδειες κερκίδες.
Το φαινόμενο της αθλητικής βίας πρέπει επιτέλους να εξαλειφθεί. Και σε περίπτωση επεισοδίων, να αποδίδονται οι ευθύνες που αναλογούν. Ως μέτρο πίεσης, επαναφέρετε με το νομοσχέδιο το ιδιώνυμο αδίκημα, δηλαδή την αδυναμία μετατροπής ή αναστολής των ποινών.
Ωστόσο κ. Υπουργέ, η αυστηροποίηση των ποινών δεν αρκεί για ένα τέτοιο σύνθετο πρόβλημα, το οποίο έχει και κοινωνικές διαστάσεις. Χρειάζεται να καλλιεργηθεί μια διαφορετική κουλτούρα στην κοινωνία, που θα ξεκινά μέσα από το σχολείο. Ώστε να προάγεται η ευγενής άμιλλα, η διαφάνεια στον αθλητισμό. Άλλωστε θεσμικό πλαίσιο έχουμε και σήμερα, προσαρμοσμένο μάλιστα στη Σύμβαση Μακόλιν. Αν λοιπόν οι ποινές ήταν η λύση, το πρόβλημα της βίας θα είχε λυθεί από καιρό.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Στο 3ο μέρος του Νομοσχεδίου, έχουμε την αναδιάρθρωση των κατηγοριών του επαγγελματικού ποδοσφαίρου.
Η Football League καταργείται και συνενώνεται με τη Superleague 2. Οι ομάδες της Superleague 2, υποχρεούνται να καταθέσουν εγγυητική επιστολή 100.000 ευρώ
για τη συμμετοχή τους στο πρωτάθλημα. Επιπλέον υποχρεούνται, να διαμορφώσουν το μετοχικό τους κεφάλαιο στις 250.000 ευρώ και να περιλαμβάνουν σε κάθε φύλλο αγώνα, τουλάχιστον κατά το ήμισυ, ποδοσφαιριστές που συμμετέχουν σε ελληνική εθνική ομάδα.
κ. Υπουργέ,
Οι αλλαγές είναι μεγάλες, με επιπτώσεις τόσο αγωνιστικές όσο και οικονομικές. Επιβάλλεται να στηριχθούν οι Έλληνες ποδοσφαιριστές. Επιβάλλεται όμως ταυτόχρονα, το νέο πλαίσιο να στηρίζει τη βιωσιμότητα των ομάδων, χωρίς αποκλεισμούς.
Τώρα, στις ρυθμίσεις για τον Εθνικό Οργανισμό Καταπολέμησης του Ντόπινγκ. Οι προσαρμογές για την εναρμόνιση με τον νέο Κώδικα του WADA, αποτελούν υποχρέωση της χώρας μας. Όσον αφορά δε τη στελέχωση του Οργανισμού, αυτονόητο ότι πρέπει να εξοπλιστεί, με κατάλληλους πόρους και προσωπικό, για να είναι αποτελεσματικός. Το προσωπικό να προσληφθεί με ανοιχτές διαδικασίες, με διαφάνεια και αξιοκρατία.
Όπως άλλωστε σας είχα επισημάνει και κατά την κύρωση του κώδικα του WADA το Δεκέμβρη, η συγκρότηση του Οργανισμού, επιβάλλεται να γίνει με όλες τις εγγυήσεις διαφάνειας.
Γι'αυτό και σας είχα προτείνει τότε, να μεσολαβεί γνώμη της Επιτροπής Διαφάνειας ή της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για την επιλογή της διοίκησης του Οργανισμού. Μια πρόταση που θα μπορούσε εξαρχής, να διασφαλίζει τη διαφάνεια στον Οργανισμό.
Και έρχομαι αγαπητοί συνάδελφοι στα ζητήματα των προπονητών.Έχω τονίσει πολλές φορές στο παρελθόν, ότι η Πολιτεία οφείλει να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τους προπονητές, οι οποίοι μέχρι σήμερα, αντιμετωπίζουν σοβαρά εμπόδια στην άσκηση του επαγγέλματός τους.
Προβλήματα που μάλιστα διογκώθηκαν εν μέσω της πανδημίας. Είδαμε αγαπητοί συνάδελφοι, τους αθλητικούς φορείς να είναι σε lockdown και τους προπονητές να μην μπορούν να λάβουν την αποζημίωση από το κράτος, επειδή επί σειρά ετών αναγκάζονταν να εργάζονται ανασφάλιστοι. Να βιώνουν έναν εργασιακό μεσαίωνα. Πρέπει να δοθεί ένα τέλος σε τέτοιες πρακτικές.
Και σε αυτή την κατεύθυνση, είναι σωστή η πρόβλεψη για υποχρεωτική απασχόληση προπονητή σε κάθε άθλημα.
Όπως και η υποχρεωτική σύναψη έγγραφης σύμβασης, με πρόβλεψη κατώτατης αμοιβής 250 ευρώ. Επίσης, η συμμετοχή εκπροσώπου των προπονητών στα ΔΣ των Ομοσπονδιών είναι πάγιο αίτημά τους. Όπως όμως σας τόνισα και στις επιτροπές, βλέπουμε ότι όταν δεν υπάρχει σωματείο προπονητών, δεν ορίζεται εκπρόσωπός τους στο ΔΣ. Ενώ αντίστοιχα, όταν δεν υπάρχει σωματείο αθλητών, ο εκπρόσωπός τους ορίζεται από το ΔΣ. Άρα έχουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά!
Ακόμη κι αν προσδοκάτε ότι έτσι θα ωθήσετε τους προπονητές να οργανωθούν σε σωματεία, όπως είπατε στην Επιτροπή κ. Υπουργέ, το αποτέλεσμα είναι, ότι μέχρι να συμβεί αυτό -και αν τελικά συμβεί- οι προπονητές δεν θα έχουν καθόλου εκπροσώπηση.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Έρχομαι στα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΣΕΦΑΑ – ΤΕΦΑΑ. Ένα θέμα στο οποίο έχω αναφερθεί και στο παρελθόν και μάλιστα ιδίως με αφορμή τους αποφοίτους με ειδικότητα ποδόσφαιρο. Πρόκειται για επιστήμονες, με πανεπιστημιακές σπουδές, οι οποίοι δεν μπορούν να εργαστούν στην ειδικότητά τους, αν δεν παρακολουθήσουν σεμινάρια της ΕΠΟ, με υψηλά δίδακτρα.
Με το παρόν νομοσχέδιο λοιπόν, ορίζονται τρία επίπεδα προπονητικής. Οι πτυχιούχοι ΣΕΦΑΑ τοποθετούνται στο 1ο επίπεδο, με εξαίρεση όσους έχουν ειδικότητα ποδόσφαιρο.
Για το ποδόσφαιρο, το άρθρο 37 ορίζει, ότι τα επαγγελματικά τους δικαιώματα καθορίζονται από την ΕΠΟ. Το δε πτυχίο ΣΕΦΑΑ, ορίζεται ότι είναι ισότιμο με το δίπλωμα UEFA Β. Αυτό σημαίνει, ότι οι πτυχιούχοι θα οδηγούνται και πάλι στα σεμινάρια της ΕΠΟ για τα ανώτερα διπλώματα, καταβάλλοντας περί τα 6000 ευρώ.
κ. Υπουργέ,
Το ελληνικό ποδόσφαιρο, οφείλει να ακολουθεί τις ευρωπαϊκές και διεθνείς προδιαγραφές. Ταυτόχρονα, η σύμβαση της ΕΠΟ με την UEFA, δεσμεύει την ΕΠΟ.
Ωστόσο, η απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων στους πτυχιούχους των πανεπιστημίων της χώρας μας, αποτελεί αρμοδιότητα του κράτους. Και πραγματοποιείται με βάση τη νομοθεσία και το πλαίσιο προσόντων που θέτει ο ΕΟΠΠΕΠ. Η αρμοδιότητα αυτή, δεν μπορεί να αποδοθεί στην ΕΠΟ ή σε οποιονδήποτε άλλο φορέα. Το Υπουργείο λοιπόν πρέπει να θέσει το πλαίσιο για τους αποφοίτους ΣΕΦΑΑ, με σεβασμό στο αυτοδιοίκητο.
Σας πρότεινα κ. Υπουργέ, τα σεμινάρια της ΕΠΟ να λαμβάνουν χώρα εντός του πανεπιστημιακού κύκλου σπουδών κατά το τελευταίο εξάμηνο φοίτησης στα ΣΕΦΑΑ.
Και τούτο, εφόσον η UEFA επιμένει για την πιστοποίηση των διπλωμάτων του προπονητή ποδοσφαίρου, θέτοντας ως απαραίτητη προϋπόθεση την παρακολούθηση των σεμιναρίων αυτών και από τους πτυχιούχους ΣΕΦΑΑ.
Άλλωστε, στην ακρόαση των φορέων, ακούσαμε από την ΕΠΟ ότι στα σεμινάρια αυτά διδάσκουν καθηγητές των ΣΕΦΑΑ. Η ένταξη λοιπόν των σεμιναρίων αυτών στο πρόγραμμα σπουδών των ΣΕΦΑΑ, μπορεί να δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα.
Σας καλώ λοιπόν να εξετάσετε την πρόταση αυτή.
Κλείνοντας το θέμα των προπονητών, θα σταθώ σε δύο βασικά σημεία:
Πρώτον, θα πρέπει να διευκρινίσετε τα επαγγελματικά δικαιώματα των προπονητών ανά επίπεδο προπονητικής, στο χώρο του ερασιτεχνικού αθλητισμού.
Και δεύτερον, ακούσαμε και από τους φορείς σοβαρές επιφυλάξεις για την Εθνική Σχολή Προπονητών.
Το αντίκρυσμα των πτυχίων ΣΕΦΑΑ δεν μπορεί να υπονομεύεται.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Περνάω στο τελευταίο μέρος του Νομοσχεδίου.
Θετική η πρόβλεψη για κοινωνική ασφάλιση των αθλητών και η δυνατότητα για ελεύθερες μεταγραφές. Σημαντική επίσης η καταγραφή των αθλητικών εγκαταστάσεων της χώρας μας, ώστε να υπάρχει καλύτερος έλεγχος και διαχείρισή τους.
Επίσης, είναι υποχρέωση της Πολιτείας, η αναγνώριση της προσφοράς των Ολυμπιονικών μας. Όπως και των επιδόσεων των αθλητών το 2019 και το 2021, αφού το 2020 δεν πραγματοποιήθηκαν αγώνες λόγω της πανδημίας. Τέλος, όσον αφορά στις ρυθμίσεις για τα αθλητικά σωματεία: Αναγκαία η παράταση, για την εναρμόνιση των καταστατικών των αθλητικών σωματείων με το νόμο. Παράταση δίνετε και για την εγγραφή στο Μητρώο, απαγορεύοντας όμως τη χρήση δημόσιων εγκαταστάσεων, από αθλητικά σωματεία που δεν έχουν γραφτεί στο Μητρώο από 1/9/2021.
Εδώ να σημειώσω για μια ακόμη φορά, το Μητρώο πρέπει να είναι ανοιχτό. Χωρίς ασφυκτικές προθεσμίες, και χωρίς να αποκλείει τους αθλητές από τους χώρους προπόνησης.
Επί της τροπολογίας που καταθέσατε:
Η δημιουργία δεύτερων ομάδων από τις ΠΑΕ της Superleague 1 και η συμμετοχή τους στη Superleague 2 ή το ερασιτεχνικό πρωτάθλημα, μπορεί να συνεισφέρει στην ανάπτυξη του ελληνικού ποδοσφαίρου. Τούτο βέβαια εφόσον τηρούνται οι περιορισμοί του νόμου και οι εγγυήσεις διαφάνειας. Αντίστοιχα στις ρυθμίσεις για την εκκαθάριση των αθλητικών ανώνυμων εταιριών, δεν θα διαφωνήσουμε. Πολύ σημαντική η διασφάλιση των δικαιωμάτων του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, με την πληρωμή της βασικής οφειλής μέσω των τηλεοπτικών δικαιωμάτων
και των εισιτηρίων.
Ολοκληρώνοντας, να σταθώ στο γεγονός που μας συγκλόνισε όλους πριν λίγες μέρες στο Euro.
Και αναφέρομαι στην κατάρρευση του Δανού ποδοσφαιριστή Κρίστιαν Έρικσεν μέσα στο γήπεδο.
Η παρουσία των γιατρών και η ύπαρξη απινιδωτή του έσωσαν τη ζωή. Η λύση είναι μία: Εκπαίδευση στις πρώτες βοήθειες και απινιδωτές σε όλες τις αθλητικές εγκαταστάσεις. Έτσι μπορεί να σωθούν ζωές. Κάτι που σας έθεσα και στην Επιτροπή και το οποίο αποδεχθήκατε.
Αναμένουμε λοιπόν να το υλοποιήσετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου