Τρίτη 29 Απριλίου 2025

Νέος Οδικός Χάρτης για τον Εκσυγχρονισμό και την Ασφάλεια των Ελληνικών Σιδηροδρόμων

 


Ριζικές αλλαγές που στοχεύουν στην ενίσχυση της ασφάλειας και την αναβάθμιση της λειτουργίας των σιδηροδρόμων εισάγει ένα νέο νομοσχέδιο. Το σχέδιο νόμου, που παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο και αναλύθηκε από τον Αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, περιλαμβάνει άμεσα μέτρα για την αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού συστήματος, την ενίσχυση της λογοδοσίας και την πρόληψη ατυχημάτων.

Επιμέλεια Αναστασία Δεκάκη

Οι παρεμβάσεις του νομοσχεδίου εστιάζουν σε τρεις βασικούς πυλώνες:

  1. Δημιουργία Νέων Δομών Ασφαλείας:
  • Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας: Συστήνεται για πρώτη φορά ένα κεντρικό όργανο επιτήρησης όλου του σιδηροδρομικού δικτύου σε 24ωρη βάση. Σε συνεργασία με τα υφιστάμενα κέντρα ελέγχου, θα καταγράφει κάθε εντολή, πιθανή παραβίαση και συμβάν, επιτρέποντας συνεχή εποπτεία και άμεση αντίδραση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Το κέντρο θα στελεχώνεται από εκπροσώπους του ΟΣΕ, των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής και θα εποπτεύει κρίσιμες λειτουργίες όπως οι τοπικές τηλεδιοικήσεις, το σύστημα γεωεντοπισμού, τα σταθμαρχεία και την τήρηση του Γενικού Κανονισμού. Θα παρεμβαίνει ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού, από απλή ψηφιακή καταγραφή έως εντολή ακινητοποίησης της αμαξοστοιχίας σε περίπτωση άμεσου κινδύνου.
  • Πλατφόρμα Railway.gov.gr: Δημιουργείται μια νέα πλατφόρμα ενημέρωσης σε πραγματικό χρόνο, παρέχοντας στους πολίτες τη δυνατότητα να παρακολουθούν την κίνηση όλων των τρένων, σταθμών και δρομολογίων σε όλο το δίκτυο. Η πλατφόρμα θα συμβάλλει στην άμεση απόκριση, πρόληψη και ανάλυση συμβάντων.
  • Υποχρεωτικό Σύστημα Γεωεντοπισμού GNSS και HEPOS: Θεσπίζεται η υποχρεωτική εγκατάσταση δύο προηγμένων δεκτών GNSS σε κάθε μηχανή τρένου και δορυφορικής σύνδεσης στο διαδίκτυο. Με τη χρήση του Hellenic Positioning System (HEPOS), το στίγμα κάθε τρένου θα μεταδίδεται με μεγάλη ακρίβεια, επιτρέποντας την άμεση παρακολούθηση της θέσης, της ταχύτητας και της γραμμής κίνησης. Ειδικός αλγόριθμος θα ανιχνεύει πιθανές πορείες σύγκρουσης και θα ενεργοποιεί άμεσα τους μηχανισμούς αποτροπής.
  • Κάμερες Ασφαλείας: Προβλέπεται η υποχρεωτική τοποθέτηση καμερών στις καμπίνες των μηχανοδηγών, στους χώρους εργασίας των σταθμαρχών και σε κρίσιμες υποδομές. Επιπλέον, οι υπάρχουσες κάμερες σε σήραγγες και άλλα σημεία θα επιτηρούνται συνεχώς μέσω ειδικού λογισμικού για την άμεση ανίχνευση ανωμαλιών.
  • Ψηφιακή Καταγραφή Εντολών και Παραβάσεων: Εισάγεται ηλεκτρονικό σύστημα ειδοποιήσεων σε πραγματικό χρόνο για κάθε απόκλιση από τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης, με διατήρηση ιστορικού συμβάντων. Οι χειρόγραφες εντολές αντικαθίστανται από ψηφιακό σύστημα για μεγαλύτερη ακρίβεια και αποτελεσματικότητα.
  1. Αναβάθμιση της Εκπαίδευσης και Αξιολόγησης του Προσωπικού - Αυστηροποίηση Κυρώσεων:
  • Αξιολόγηση Προσωπικού στα Πρότυπα των Ενόπλων Δυνάμεων: Σε συνεργασία με τις υγειονομικές υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων, θα διενεργούνται αυστηρές ψυχομετρικές και ιατρικές δοκιμασίες για το προσωπικό που κατέχει κρίσιμες θέσεις ασφαλείας. Οι δοκιμασίες θα είναι υποχρεωτικές κατά την πρόσληψη και στις τακτικές αξιολογήσεις και θα περιλαμβάνουν εξετάσεις αντανακλαστικών, ψυχομετρικές δοκιμές, διαχείριση κρίσεων υπό πίεση, χρήση προσομοιωτών, έλεγχο ορθοφωνίας, ιατρικές εξετάσεις και ελέγχους για χρήση ναρκωτικών ουσιών.
  • Επαναφορά του Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας: Επανέρχεται η υποχρεωτική παρουσία Προϊσταμένου σε όλα τα δρομολόγια με ταχύτητα άνω των 120 χλμ/ώρα. Ο θεσμός ενισχύεται, καθώς κάθε προϊστάμενος θα διαθέτει εκπαίδευση μηχανοδηγού και σταθμάρχη και θα είναι υπεύθυνος για την παρακολούθηση της τήρησης του κανονισμού, των επικοινωνιών, την επιτήρηση του μηχανοδηγού και θα έχει δικαίωμα παρέμβασης και αντικατάστασης του μηχανοδηγού αν χρειαστεί. Θα λειτουργεί ως διευθυντής της αμαξοστοιχίας και θα βρίσκεται σε άμεση επικοινωνία με το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας.
  • Αυστηρό Σύστημα Αξιολόγησης και Κυρώσεων: Εισάγεται νέο σύστημα κατηγοριοποίησης των παραβάσεων του Γενικού Κανονισμού (υψηλού, μεσαίου και χαμηλού κινδύνου) και θα παρακολουθείται η σωρευτική συμπεριφορά κάθε υπαλλήλου μέσω ψηφιακής καταγραφής. Σε περίπτωση μη απομάκρυνσης μηχανοδηγού που έχει υποπέσει σε παραβάσεις από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, θα προβλέπεται αναστολή της άδειας λειτουργίας της επιχείρησης.
  1. Σύγχρονη Εταιρική Δομή και Ευελιξία για τον Νέο ΟΣΕ:
  • Ανεξάρτητη Διοίκηση και Διοικητική Ευελιξία: Ο ΟΣΕ μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρεία («Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι Α.Ε.») με ανεξάρτητο Διοικητικό Συμβούλιο. Θεσπίζεται μεγαλύτερη ευελιξία στις προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού, στις μετακινήσεις εντός της εταιρείας και στην προσέλκυση στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα και το εξωτερικό με ανταγωνιστικούς μισθούς. Παράλληλα, εισάγονται πιο ευέλικτες διαδικασίες για την προμήθεια εξοπλισμού και την υλοποίηση έργων υποδομής.
  • Αναδιοργάνωση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και ΕΟΔΑΣΑΑΜ: Προβλέπεται νέα οργανωτική δομή και επιτάχυνση προσλήψεων στη ΡΑΣ, καθώς και η σύσταση Μονάδας Επιθεωρητών Σιδηροδρόμων. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποκτά πλήρη οικονομική ανεξαρτησία και οι συστάσεις του θα εφαρμόζονται πλήρως.
  • Ενιαίο Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων: Καταρτίζεται ένα ενιαίο σχέδιο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση και διαχείριση ατυχημάτων, καθορίζοντας τους ρόλους και τα πρωτόκολλα για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Υπουργεία, Αστυνομία, Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ, ΟΣΕ, σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, ΡΑΣ, ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Επιπλέον, ο Αναπληρωτής Υπουργός ανακοίνωσε τη δέσμευση της Hellenic Train για επενδύσεις σε νέα τρένα και την επανεξέταση της υφιστάμενης σύμβασης με την εταιρεία.

Με το νέο νομοσχέδιο, η κυβέρνηση επιδιώκει να θέσει γερές βάσεις για ένα ασφαλέστερο, σύγχρονο και αξιόπιστο σιδηροδρομικό σύστημα στην Ελλάδα.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

https://www.meapopsi.gr/2021/06/blog-post_89.html#more