Τετάρτη 7 Μαΐου 2025

«Ψηφιακό Πελατολόγιο Οχημάτων»

 


Η ΑΑΔΕ το θεσπίζει, οι επαγγελματίες αντιδρούν – Ένας διάλογος για το μέλλον της φοροδιαφυγής

 

Επιμέλεια Αναστασία Δεκάκη

Αγαπητοί επαγγελματίες, το θέμα του «Ψηφιακού Πελατολογίου Οχημάτων» δεν είναι απλώς μια τεχνική αλλαγή, αλλά ένα μέτρο που προκαλεί έντονο διάλογο στην αγορά. Ενώ η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ετοιμάζεται να το καταστήσει υποχρεωτικό από την 1η Ιουλίου 2025, οι φορείς του κλάδου του αυτοκινήτου εκφράζουν τη δυσφορία τους, ζητώντας αναβολή ή ακόμα και πλήρη απόσυρση του μέτρου. Ας δούμε τις δύο πλευρές του νομίσματος.

Οι «γκρίνιες» και τα αιτήματα από την αγορά: Ένας αγώνας δρόμου χωρίς προπόνηση;

Οι αντιδράσεις των επαγγελματιών είναι ηχηρές και εύλογες. Φορείς όπως η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) έχουν ήδη απευθυνθεί στο Υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ. Το κύριο πρόβλημα, όπως επισημαίνουν, είναι η περίπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία που απαιτείται για την εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου, καθώς και οι τεχνικές εμπλοκές και τα κενά που δυσχεραίνουν την ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων.

«Δεν διευκολύνει την ψηφιακή μετάβαση, αλλά δημιουργεί επιπλέον δυσκολίες», τονίζει η ΚΕΕΕ, υπογραμμίζοντας ένα μείζον ζήτημα: την αδυναμία επικοινωνίας της σχετικής πλατφόρμας με τα ήδη υπάρχοντα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης των επιχειρήσεων. Είναι σαν να ζητάμε από ένα καλά οργανωμένο γραφείο να ξεκινήσει να λειτουργεί από το μηδέν, χωρίς σύνδεση με τα αρχεία του! Η ΚΕΕΕ προτείνει τη δημιουργία ενός εργαλείου που θα είναι πραγματικά προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κλάδου.

Από την πλευρά του, ο ΣΕΠΕ επισημαίνει την έλλειψη επαρκούς χρόνου προσαρμογής. Φανταστείτε να αλλάζετε εντελώς τον τρόπο λειτουργίας σας, ενώ οι προδιαγραφές για το νέο σύστημα διαφέρουν από το δοκιμαστικό περιβάλλον που είχε δοθεί. Αυτό, μοιραία, οδηγεί σε σύγχυση και δυσκολία εφαρμογής. Ο Σύνδεσμος εκφράζει την ανησυχία του ότι υπό αυτές τις συνθήκες, η έναρξη διακίνησης ψηφιακών παραστατικών την 1η Ιουνίου 2025 είναι εξαιρετικά δύσκολη, και ζητά να μην επιβληθούν πρόστιμα στους επαγγελματίες.

Η απάντηση της Πολιτείας: Αδιαπραγμάτευτο όπλο κατά της φοροδιαφυγής

Ωστόσο, το μήνυμα από το Υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ είναι ξεκάθαρο: το ψηφιακό πελατολόγιο θα εφαρμοστεί. Αποτελεί, όπως αναφέρουν, ένα από τα βασικά όπλα στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ειδικά σε έναν κλάδο όπου η παραβατικότητα αγγίζει υψηλά επίπεδα, περίπου στο 60%-65%. Πρόκειται για ένα τεράστιο ποσοστό που υποδηλώνει την ανάγκη άμεσης παρέμβασης.

Οι αρμόδιοι παράγοντες εξετάζουν τα τεχνικά προβλήματα που έχουν τεθεί από τους εκπροσώπους των επαγγελματιών, με στόχο την επίλυσή τους. Αυτό δείχνει μια διάθεση για βελτίωση της εφαρμογής, αλλά όχι για απόσυρση του μέτρου.

Το χρονοδιάγραμμα και ποιοι επηρεάζονται – Ετοιμαστείτε για την 1η Ιουλίου 2025!

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της ΑΑΔΕ, το ψηφιακό πελατολόγιο οχημάτων, που σήμερα είναι προαιρετικό, θα γίνει υποχρεωτικό από την 1η Ιουλίου 2025 για τις ακόλουθες κατηγορίες επιχειρήσεων:

  • Συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων
  • Φανοποιεία
  • Επιχειρήσεις με αντικείμενο την τοποθέτηση συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα
  • Χώροι στάθμευσης
  • Πλυντήρια αυτοκινήτων
  • Επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων.

Υπάρχουν εξαιρέσεις; Ναι, υπάρχουν!

Από το μέτρο εξαιρούνται συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως:

  • Οι επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing).
  • Οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης, εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας.
  • Οι εργασίες που απαιτούνται για την κίνηση και παράδοση των καινούριων αυτοκινήτων στον αγοραστή, οι οποίες πραγματοποιούνται από τα συνεργεία των επιχειρήσεων πλύσης καινούριων αυτοκινήτων (π.χ. αποκήρωση).
  • Η εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση έχει συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια, δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (π.χ. παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο) και ο κάτοχος του οχήματος διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου.
  • Η επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον αυτά εισάγονται στην εγκατάσταση της επιχείρησης αυτοτελώς, αποσπασμένα από το όχημα που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος).
  • Η χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για τη φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα.
  • Η παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και η επισκευή οχημάτων στον τόπο που εμφανίστηκε η βλάβη (ή σε άλλο σημείο που υποδείχθηκε).

Η τεχνολογία στο πλευρό σας (ή μήπως όχι;): myDATAapp και το μέλλον!

Ένα βήμα προς την απλοποίηση αναμένεται να γίνει τον Ιούνιο, καθώς το ψηφιακό πελατολόγιο θα ενταχθεί στην εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα myDATAapp. Έτσι, ο επαγγελματίας θα μπορεί να σκανάρει την πινακίδα του αυτοκινήτου από το κινητό και να «ανεβάζει» την πληροφορία στην εφαρμογή. Μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, θα σκανάρει την απόδειξη ή το τιμολόγιο για να καταγράφεται η έξοδος του οχήματος. Μένει να φανεί στην πράξη πόσο εύχρηστο θα είναι αυτό το εργαλείο.

Προσοχή στα πρόστιμα!

Για όσους δεν συμμορφωθούν με τις νέες διατάξεις, ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, κ. Γιώργος Πιτσιλής, έχει ορίσει σαφή πρόστιμα: κάθε εκπρόθεσμη, ελλιπής ή μη εγγραφή θεωρείται παράβαση και επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 100 ευρώ για κάθε μία. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η συμμόρφωση είναι πλέον μονόδρομος.

Το «ψηφιακό πελατολόγιο» επεκτείνεται και σε άλλους κλάδους – Μην εκπλαγείτε!

Και να σημειώσουμε πως η επέκταση είναι μόνο η αρχή! Σύμφωνα με τον κ. Πιτσιλή, το ψηφιακό Πελατολόγιο θα επεκταθεί ως το φθινόπωρο σε πολλούς άλλους κλάδους, όπως οι κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμοι, βαπτίσεις) και ο τουρισμός (ξενοδοχεία), όπου επίσης παρατηρούνται υψηλά ποσοστά αδήλωτων συναλλαγών.

Είναι φανερό ότι η ψηφιοποίηση και η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής αποτελούν κεντρικό πυλώνα της κυβερνητικής πολιτικής. Ενώ οι επαγγελματίες εκφράζουν τις εύλογες ανησυχίες τους για την πρακτική εφαρμογή, το κράτος επιμένει στη στρατηγική του. Το μέλλον θα δείξει πώς θα ισορροπήσουν αυτές οι δύο πλευρές, προς όφελος όλων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

https://www.meapopsi.gr/2021/06/blog-post_89.html#more