Επιμέλεια Αναστασία Δεκάκη
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να οδηγήσει την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και την Πολωνία ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο λόγος; Η καθυστέρηση στην ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας (ΕΕ) 2022/362 στην εθνική τους νομοθεσία. Η οδηγία αυτή αφορά τους κανόνες για την επιβολή τελών στα οχήματα που χρησιμοποιούν συγκεκριμένες υποδομές.
Οι τρεις χώρες δεν κατάφεραν να μεταφέρουν τους νέους κανόνες στο εθνικό τους δίκαιο μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία της 25ης Μαρτίου 2024. Η Κομισιόν, αφού απέστειλε προειδοποιητικές επιστολές τον Μάιο του 2024 και αιτιολογημένες γνώμες τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, διαπίστωσε ότι οι προσπάθειες των εθνικών αρχών ήταν ανεπαρκείς. Ως εκ τούτου, αποφάσισε να προσφύγει στο Ευρωδικαστήριο, ζητώντας την επιβολή οικονομικών κυρώσεων.
Η οδηγία 1999/62/ΕΚ, την οποία τροποποιεί η οδηγία (ΕΕ) 2022/362, θέτει το πλαίσιο για την επιβολή διοδίων (τελών ανάλογα με την απόσταση) και βινιετών (τελών βάσει χρόνου χρήσης) στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Βασίζεται στις αρχές «ο χρήστης πληρώνει» και «ο ρυπαίνων πληρώνει», σύμφωνα με τις οποίες το κόστος των οδικών έργων πρέπει να καλύπτεται από τους χρήστες και το περιβαλλοντικό κόστος των μεταφορών πρέπει να επιβαρύνει τους ρυπαίνοντες. Επιπλέον, απαγορεύει τις διακρίσεις, όπως ορίζεται στη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η νέα οδηγία διεύρυνε το πεδίο εφαρμογής των τελών, συμπεριλαμβάνοντας πλέον και επιβατικά αυτοκίνητα, λεωφορεία και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (με σταδιακή κατάργηση των τελευταίων έως το 2027). Για τα ελαφρά οχήματα, η επιλογή επιβολής διοδίων παραμένει στην διακριτική ευχέρεια των εθνικών αρχών, αλλά τα τέλη χρήσης πρέπει να είναι αναλογικά με τη διάρκεια χρήσης. Αντίθετα, για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, η χρήση βινιέτας θα καταργηθεί σταδιακά, καθώς δεν θεωρείται ακριβής μέθοδος χρέωσης.
Οι νέοι κανόνες επεκτείνονται και σε άλλα οδικά δίκτυα πέραν του ΔΕΔ-Μ και των αυτοκινητοδρόμων. Από το 2026, θα πρέπει να γίνεται ανάκτηση του εξωτερικού κόστους που σχετίζεται με την ατμοσφαιρική ρύπανση. Επιπλέον, η διαφοροποίηση των τελών με βάση τα πρότυπα Euro καταργείται και αντικαθίσταται από τη διαφοροποίηση με βάση τις εκπομπές CO2 των οχημάτων. Προβλέπονται εξαιρέσεις για βαρέα επαγγελματικά οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το τέλος του 2025 και για ελαφρά οχήματα μηδενικών εκπομπών επ’ αόριστον.
Τέλος, εισάγεται ένα νέο τέλος για την αντιμετώπιση του κόστους της κυκλοφοριακής συμφόρησης, σηματοδοτώντας μια σημαντική στροφή προς ένα πιο ολοκληρωμένο και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένο σύστημα οδικών τελών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου