Γράφει ο Χρήστος Δημητριάδης
Η αναμονή για ένα από τα πλέον κρίσιμα έργα υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα φτάνει στο τέλος της, αλλά όχι χωρίς την αίσθηση των χαμένων ετών. Ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, ένα έργο προϋπολογισμού που αγγίζει τα 445 εκατομμύρια ευρώ, εισέρχεται πλέον στην τελική φάση του διαγωνισμού του. Το Υπουργείο Υποδομών έχει δώσει το «πράσινο φως» για τις δεσμευτικές προσφορές, σηματοδοτώντας, επιτέλους, την έναρξη της υλοποίησης ενός έργου ζωτικής σημασίας για την Πέλλα και την ευρύτερη Κεντρική Μακεδονία, το οποίο θα εκτελεστεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, καθώς έχει ήδη ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος με τη συμμετοχή μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-METLEN και η ΑΒΑΞ. Οι παρεμβάσεις που θα πραγματοποιηθούν αναμένεται να αλλάξουν ριζικά την εικόνα και τη λειτουργικότητα του δρόμου:
- Κατασκευή και αναβάθμιση κρίσιμων τμημάτων: Μαυροβούνι-Έδεσσα (9,4 χιλιόμετρα), Παράκαμψη Γιαννιτσών (8,9 χιλιόμετρα) και Παράκαμψη Χαλκηδόνας (6,3 χιλιόμετρα).
- Συντήρηση και λειτουργία του υφιστάμενου τμήματος από τη γέφυρα Αξιού έως την Έδεσσα (52 χιλιόμετρα).
Συνολικά, πρόκειται για την αναβάθμιση άνω των 75 χιλιομέτρων ενός κομβικού άξονα. Αυτό μεταφράζεται σε άμεσα και απτά οφέλη για τους οδηγούς: η συνολική διαδρομή Θεσσαλονίκη-Έδεσσα θα μειωθεί κατά περίπου 10 λεπτά, ενώ σημαντική θα είναι και η εξοικονόμηση χρόνου για τους μετακινούμενους προς Γιαννιτσά και Σκύδρα. Πέρα από τον χρόνο, η αναβάθμιση του οδικού δικτύου αναμένεται να προσφέρει ουσιαστική βελτίωση της οδικής ασφάλειας, ένα πάγιο αίτημα τόσο των κατοίκων όσο και των επαγγελματιών της περιοχής.
Ωστόσο, η αισιοδοξία για την έναρξη του έργου επισκιάζεται από την μακρά περίοδο καθυστερήσεων που προηγήθηκε. Επί σειρά ετών, ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκης-Έδεσσας παρέμενε ένα χρόνιο πρόβλημα, με υποσχέσεις και χρονοδιαγράμματα που συχνά έμεναν στα χαρτιά. Οι διαδοχικές κυβερνήσεις και οι τοπικοί φορείς κατηγορούνταν για την έλλειψη συντονισμού και την αναποτελεσματικότητα στην προώθηση αυτού του τόσο σημαντικού έργου.
Οι κάτοικοι της Πέλλας έχουν βιώσει στο πετσί τους τις συνέπειες αυτής της αναβολής: αυξημένο κίνδυνο ατυχημάτων λόγω της παλαιότητας του οδικού δικτύου, χάσιμο πολύτιμου χρόνου στις μετακινήσεις και ανασταλτικό παράγοντα στην περαιτέρω ανάπτυξη της περιοχής. Η κριτική εστιάζεται στο γιατί ένα τόσο βασικό έργο χρειάστηκε τόσα πολλά χρόνια για να φτάσει σε αυτή τη φάση, παρά τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις. Η σημερινή εξέλιξη, αν και θετική, έρχεται ως μια εκπλήρωση μιας καθυστερημένης υπόσχεσης, αφήνοντας την πικρή γεύση των χαμένων ευκαιριών και της αναποτελεσματικότητας του παρελθόντος.
Το έργο Έδεσσα-Θεσσαλονίκη δεν αποτελεί μια μεμονωμένη παρέμβαση, αλλά εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο ανάπτυξης των υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα. Παράλληλα, σε ανάλογη φάση βρίσκεται και ο διαγωνισμός για τον κάθετο άξονα Δράμα-Αμφίπολη (Παλαιοκώμη), ένα έργο ΣΔΙΤ ύψους 248,5 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτός ο άξονας προβλέπει την αναβάθμιση της υπάρχουσας εθνικής οδού, την κατασκευή νέων τμημάτων (29,5 χλμ) και την αναβάθμιση υφιστάμενων (13,5 χλμ), καθώς και τη σύνδεση με 9 νέους κόμβους, ενισχύοντας τη σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό και την πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης.
Τα δύο αυτά οδικά έργα, με συνολικό προϋπολογισμό που αγγίζει τα 693 εκατομμύρια ευρώ, συνιστούν ένα ισχυρό αναπτυξιακό πακέτο που αναμένεται να επαναπροσδιορίσει τον συγκοινωνιακό χάρτη της Βόρειας Ελλάδας. Με τις δεσμευτικές προσφορές να υποβάλλονται, τα έτη 2025 και 2026 προδιαγράφονται ως χρονιές εντατικών εργασιών και, εν τέλει, την υλοποίηση σύγχρονων, ασφαλέστερων και ταχύτερων οδικών συνδέσεων, αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής και τις οικονομικές δραστηριότητες στην ευρύτερη περιοχή. Η ελπίδα είναι ότι αυτή τη φορά, οι υποσχέσεις θα γίνουν πράξεις χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου