Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2021

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΜΙΝΙ ΜΑΡΚΕΤ ΣΤΗΝ ΠΕΛΛΑ


Ανθίζουν τα μικρά καταστήματα τροφίμων

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΜΙΝΙ ΜΑΡΚΕΤ ΣΤΗΝ ΠΕΛΛΑ 

16 εκ. ευρώ ο τζίρος των μικρών μόνο στο νομό μας....


Το  μικρό είναι όμορφο και βολικό. Ακόμη ανθρώπινο και προσιτό. Έχει 
ξεκινήσει πανελλαδικά μια ιδιότυπη μάχη ανάμεσα στα μικρά μίνι μάρκετ, 
στα ψιλικατζίδικα και στα μικρά πολυκαταστήματα της γειτονιάς με τα μεγάλα 
σούπερ μάρκετ. Αυτή η μάχη έφτασε και στην Πέλλα. Η καθημερινή μας
 εφημερίδα ερεύνησε και σας παρουσιάζει τα στοιχεία αναφορικά με την
 κατάσταση στο νομό μας. Γενικά η μικρή λιανική αποδεικνύεται ότι έχει και 
πολύ τζίρο και μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους σε σύγκριση με αυτά που υπάρχουν 
στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και προφανώς περαιτέρω δυναμική ανάπτυξης. Ο 
τζίρος του κλάδου αυτού που μαζί με τα περίπτερα αριθμεί πάνω από 25.000 
καταστήματα σε όλη την Ελλάδα υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ, δυνητικά όμως 
μπορεί να πολλαπλασιασθεί όσο στα σημεία της μικρής λιανικής προστίθενται 
νέες υπηρεσίες και προϊόντα καθιστώντας τα στην ουσία… πολυκαταστήματα 
και εστιατόρια μαζί. Εδώ και λίγα χρόνια τα μίνι μάρκετ ή convenience stores 
(καταστήματα ευκολίας), ειδικά όσα ανήκουν σε κάποιες αλυσίδες μικρής λιανικής 
και αναπτύσσονται κυρίως μέσω franchise, έχουν εκσυγχρονισθεί τόσο αισθητικά 
όσο και από άποψη παρεχόμενων υπηρεσιών, και αρκετά από αυτά κατά το 
πρότυπο του εξωτερικού λειτουργούν όλο το 24ωρο. Εκτός από την αύξηση 
των κωδικών συσκευασμένων προϊόντων, τροφίμων και μη τροφίμων, καπνικών 
προϊόντων και παιχνιδιών, οι αλυσίδες μίνι μάρκετ ενέταξαν στα καταστήματά τους
 και την ετοιμασία καφέ και άλλων ροφημάτων (take away), ενώ πωλούν αλμυρά 
και γλυκά σνακ «κλέβοντας» τζίρο και από τις αλυσίδες εστίασης. Για να αντιληφθεί
 κάποιος τη σημασία που έχει για τον κλάδο το «ανακάτεμα» των κατηγοριών, 
ο επιχειρηματικός αυτός μετασχηματισμός, αρκεί να πούμε ότι η Ελλάδα, σύμφωνα
 με τα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων Netrino, διαθέτει 8,40 φούρνους/10.000
 κατοίκους, η υψηλότερη αναλογία στην Ε.Ε. Αλλη διαφοροποίηση που λαμβάνει 
χώρα τα τελευταία χρόνια είναι η διάθεση προϊόντων μικρών παραγωγών, οι οποίοι
 δεν βρίσκουν εύκολα πρόσβαση στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και
 επιχειρούν να γίνουν γνωστοί στο κοινό αρχικά μέσα από το ράφι του μίνι μάρκετ. 
 Την ώρα που τα μίνι μάρκετ προσελκύουν επενδυτές, τα περίπτερα ακολουθούν 
φθίνουσα πορεία. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, το 2009
 λειτουργούσαν στην Ελλάδα 8.669 περίπτερα, το 2015, δηλαδή ενώ είχε χτυπηθεί
 η Ελλάδα από τη βαθιά κρίση, ο αριθμός τους είχε υποχωρήσει σε 5.253, ενώ το 
2018 είχαν μειωθεί περαιτέρω, φτάνοντας τις 4.638. Από την αρχή της εκδήλωσης 
της πανδημίας έχουν κλείσει πολλά περίπτερα, ειδικά όσα βρίσκονταν σε σημεία
 με πολλά καταστήματα εστίασης.

260 Καταστήματα στην Πέλλα-69 περίπτερα 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η ανάλυση για την εικόνα της μικρής λιανικής στην Πέλλα.
 Συγκεκριμένα υπάρχουν με στοιχεία 2018-2019 υπάρχουν 120 μίνι μάρκετ. 
86 καταστήματα σελφ σέρβις. 60 καταστήματα ψιλικών. 69 περίπτερα και 13 μικρά 
σούπερ μάρκετ έως 400 τ.μ. Ο τζίρος της μικρής λιανικής μόνο στην Πέλλα 
 υπολογίζεται στα 16,05  εκατομμύρια ευρώ, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο. 
Αναφορικά με τον τζίρο που διεκδικούν τα παραπάνω μίνι μάρκετ, υπάρχουν 
διαθέσιμα τα ακόλουθα στοιχεία με βάση  τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΑΤ. 
Οι κάβες της Πέλλας κάνουν συνολικά 2,2 εκατομμύρια ευρώ τζίρο. 
Τα οπωροπωλεία 4,6 εκατομμύρια ευρώ. Τα αρτοποιεία 8,51  εκατομμύρια ευρώ 
ενώ η εστίαση στην Πέλλα καταγράφει τζίρο 96,3 εκατομμύρια ευρώ. Αναφορικά με
 τα περίπτερα, φαίνεται ότι το 2009 υπήρχαν 145 περίπτερα στην Πέλλα ενώ
 σήμερα λειτουργούν μόνο 69 μαζί με τα χωριά. Τι συμβαίνει όμως με τα περίπτερα
 στο νομό μας που πολλές φορές ιδιαίτερα στα χωριά συναντάμε τα κουφάρια τους;
 Είναι γεγονός ότι εδώ και περίπου δέκα χρόνια αρμόδιο για την αδειοδότησή τους
 δεν είναι το υπουργείο Εθνικής Αμυνας αλλά κυρίως το υπουργείο Εσωτερικών και
 η τοπική αυτοδιοίκηση άλλαξε την κατάσταση, με τους δήμους να είναι συνήθως 
πιο αυστηροί σε ό,τι αφορά την κατάληψη κοινόχρηστων χώρων από τα περίπτερα,
 τα οποία ολοένα και πρόσθεταν ψυγεία για να καλύψουν τις ανάγκες. Η πανδημία
 επέφερε ακόμη πιο ισχυρό πλήγμα στα περίπτερα , καθώς το κλείσιμο των 
εμπορικών καταστημάτων και της εστίασης και η εκτεταμένη τηλεργασία και 
τηλεκπαίδευση μηδένισαν σχεδόν την πελατεία τους. Σημαντικό ρόλο στη 
φθίνουσα πορεία των περιπτέρων και στην αύξηση της δημοφιλίας των μίνι μάρκετ 
έπαιξε και το γεγονός ότι στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης έμειναν 
ελεύθερα, ξενοίκιαστα αρκετά μικρά επαγγελματικά ακίνητα, κατάλληλα για να
 στεγάσουν καταστήματα μικρής λιανικής. Τα στεγασμένα αυτά σημεία μπορεί να 
διαθέτουν και χώρο στάθμευσης, ενώ ήταν πιο εύκολο να τοποθετήσουν 
περισσότερους κωδικους και να παρέχουν περισσότερες υπηρεσίες σε σύγκριση 
με τα περίπτερα.
Περιοχή συνημμένων



Περιοχή συνημμένων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

https://www.meapopsi.gr/2021/06/blog-post_89.html#more